بنیانگذار آکاد میای فلسفه اسلامی – فرهنگ امروز

روزه داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه است ثمراتی چون کم شدن چربی های ذخیره شده، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. یکی از پژوهندگان مسلمان گفت: تحقیقات ثابت کرده است روزه داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه است ثمراتی چون کم شدن چربی های ذخیره شده، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. روزه، برای تعویض و تجدید چربیهای ذخیره شدۀ بدن و کاهش ذخایر چربی گلیکوژنی اعضای مختلف بدن، روش منحصر به فردی است.

بیماریهایی را که این دانشمندان توانسته اند به وسیله روزه معالجه نمایند قرار ذیل است: نوراستنی، التهاب معده، التهاب حنجره، سفلیس، سل، درد چشم، زکام مزمن، درد سینه، نفخ و ورم ریه ها، بیماریهای عصبی، لرزش اندام، استسقاء، فلج، کم خونی، اضطراب روحی، ضعف عمومی بدن، بیماری کبد، ملاریا و بالآخره تضعیف غده های سرطانی و ترک اعتیاد. عامل بسیاری از بیماریها، زیادهروی در خوردن غذاهای مختلف است؛ چون مواد اضافی جذب نشده به صورت چربیهای مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا به صورت چربی و قند اضافی در خون باقی میماند. واضح است که فعل وجودی نمی تواند محض و خالص در اظهار عبودیت بنده و ربوبیت خدای متعال باشد؛ زیرا خالی از نقایص مادی و آفت محدودیت و اثبات انانیت نیست، و ممکن است در انجام آن قصد غیر خدا (ریا) نیز درمیان باشد، و سهمی از آن را برای غیر خدا انجام دهد، چنان که در موارد ریا و سمعه و سجده برای غیر خدا این آفات مشاهده می شود، بر خلاف عملی که همۀ آن نفی است، یعنی روزه که عبارت است از نخوردن، ننوشیدن، و ترک بسیاری از مشتهیات دیگر که صاحبش خود را بالاتر از اسارت در برابر مادیات می بیند، و با خویشتن داری خود را از لوث شهوات نفس پاک نگهمیدارد، و این امور عدمی چیزی نیست که غیر خدا دخلی در آن داشته باشد؛ زیرا امری است که تنها میان بنده و پروردگارش (پنهان از چشم دیگران است) و طبعاًجز خداوند کسی ازآن اطلاع حاصل نمیکند.

هر دو فیلسوف معتقدند برای اینکه انسان از زندگی بی­معنا به یک زندگی معنادار برسد، باید از یکسری موانع و زنجیرها بگذرد؛ همانگونه که محمدتقی جعفری می­خواهد انسان­ها از «خود طبیعی»شان فاصله بگیرند و به «خود حقیقی» برسند، نیچه هم می­خواهد انسان را از مرحله «واپسین انسان» – مرحلهای که انسان از مرگ خدا و بیارزش شدن ارزشهای گذشته آگاه است، ولی هیچگونه سعی و تلاشی جهت خلق و جایگزینی ارزشهای جدید به­جای ارزشهای گذشته انجام نمیدهد – به مرحله «فراانسان» برساند. هرگاه بخواهیم موجودات این جهان را نسبت به وجود ثابت آنان در عالم عقل یا علم خداوند ملاحظه کنیم، آنگاه باید آنان را نه در رابطه با حرکت، بلکه در رابطه با وجود بررسی کنیم که دیگر موضوع علم طبیعت نخواهد بود بلکه به علم دیگری، یعنی فلسفه و حکمت یا به گفته ی خود ملاصدرا علم ربوبی مربوط خواهد شد.

ما کتابهای زیادی با تالیف و ترجمه شما داریم اما وقتی سابقه تحصیلی شما را میبینیم، جز در مقطع کارشناسی ارشد شما فلسفه نخواندید و زبان آلمانی را هم در دانشگاه نخواندید. و این که فرمود: «وأنا أجزي به» اگر واژه «أجزی به» را به صیغۀ معلوم بخوانیم، یعنی من جزای آن را می دهم، آن وقت دلالت می کند بر این که در دادن اجر به بنده، کسی میان او و خدا فاصله شده نمیتواند، همان طور ی که بنده هم در بندگی و عبادت خدا به وسیلۀ روزه کسی را دخیل قرار نداد، و نگذاشت کسی از روزه داریش با خبر شود، چنان که در بارۀ صدقه آمده است: صدقه را تنها خدا می گیرد، و بین صدقه دهنده و خدا کسی واسطه نیست.

بدن انسان برای حفظ سلامتی خود، همواره مقداری از چربی مواد غذایی را در نقاط مختلف بدن ذخیره می کند. اصطلاح “روزه داشتن” که امروزه آنرا در طب به نام «رژیم» یاد میکنند، در موارد مختلفی از بیماریها تجویز می شود، که ذخایر مخصوص گلیکوژن یا چربی بدن از نقاط مختلف برداشته شوند و به مصرف احتراق داخلی یا انرژی خارجی و سوخت و ساز آن برسد. به مرور زمان چربی های ذخیره شده تغییر رنگ داده، روزه دار حتی در افراد لاغر یا با وزن طبیعی ، به بدن فرصتی می دهد تا این چربی ها را از ذخایر آن آزاد کرده و مصرف نماید و پس از پایان روزه داری به جای آن چربی های تازه و مناسب تری را جایگزین نماید.

روزه فرمان الاهی و تمرینی برای زندگی سالم و با معنویت است. شیخ محمد غزالی برای استقبال از رمضان برآمادگی روحی تاکید داشته ومیگوید: آمادگی به رمضان با تهیه خوراکی ها و ترتیب مهمانی، تصور اشتباهی است؛ چون این ماه مشروع گردیده است تا به سوی الله متعال بر گردیم و به منظور خشنودی او تلاش نموده و قرآن کریم را مورد تدبر قرار دهیم؛ زیرا تلاوت قرآن معراج ارتقاء و تزکیه بوده و این ماه مسابقه برای کسب خوبی هاست، درین مسابقه کسی پیروز می شود که با نشاط و حماسه تلاش شبانه روزی نموده باشد. داکتران رژیم درمانی تاکید میکنند: عمل به توصیه های تغذیه ای کمک می کند تا علاوه بر سود جستن از بهره های معنی این ماه از سلامت جسمی حاصل از انجام این فریضه دینی نیز بهره مند گردیم از این رو تغذیه صحیح در ماه رمضان از اهمیت بسزای برخوردار است.

راضی نیستم کسی که در غیر فقه و اصول زحمت بکشد از این شهریه استفاده کند. وی افزود :غذا خوردن سبب می شود خون فراوانی به دستگاه گوارش سرازیر شود که روزه با استراحت دادن به دستگاه گوارش و فرستادن خون کافی به سراسر بدن ، بالاخص به سیستم اعصاب می تواند به سلامتی بدن کمک شایانی بنماید. مسائل بسیار مهم در ماه رمضان رونویشت میگردد،که میتوان روزه و تأثیر آن بر سبک زندگی یک فرد مسلمان را از آنجمله دانست.

حس همگرایی و همدلی را درانسان زنده میسازد و از آنجایی که انسانها تا حدودی مهربان میشوند در سبک زندگی ایشان توجه به فقرا ایجادمیشود و همدلیها بیشتر میشود. این روح قوانین طبیعی و اجتماعی را باز پس میزند و هر نوع شناخت علمی و تحول تاریخی را ناممکن میسازد. اگرچه ایران اسلامی از نعمت وجودش محروم شد اما آثار برجسته و با برکتش در دانشگاهها و مراکز علمی ماندگار خواهد بود.

و همیشه از سوی گروهی از حکیمان و عارفان مورد توجه قرار میگیرد. حتی مشاهده میکنیم که در ماه مبارک رمضان مردم با هم صمیمی تر میشوند و بیشتر به یکدیگر احترام میگذارند، صلۀ رحم به واسطه افطاری دادن افزایش پیدا میکند، اگر ما به آن دستورات اسلامی عمل کنیم طوری که در افطاریهایمان فقط خویشان و ثروتمندان نباشند و اگر به فقرا رسیدگی کنیم این توجه به فقراء و افطاری دادن به آنها یکی از مؤلفههایی است که در سبک زندگی ما قرار میگیرد و زندگی اسلامی مان را به سوی “خدایی” بودن سوق میدهد. درین ماه مبارک حسیت انسان طوری برانگیخته میشود که نیروی معنوی خویش را تا مدت یکسال شارژ میکند وجبران گناهان گذشته خویش را جبیره می نماید.

هرگاه روزه دار توانست به هنگام روزه به خاطر خدا از گناهانی که برایش پیش می آید دوری جوید و نفس خود را به صبر و شکیبایی در برابر تمایلات نفسانی و شهوات حیوانی ملزم نماید و احساس کند که خداوند به احوال او آگاه است و اسرار و رازهای قلبی او را می داند و مدت یک ماه بر این حالت معنوی و تسلّط روحی باقی بماند، بدون شک دوام این تسلّط روحی که همراه با تحمّلات جسم است، انسان را طوری بار می آورد که همیشه مراقب ذات الله باشد و از خدا پروا داشته باشد و از عذابش بیمناک باشد و به هنگام نزدیک شدن به گناه خدا را ناظر و حاضر بداند و به خاطر شرم و حیا از او از آن گناه دوری جوید و قدرت بر ترک لذت ها و تمایلات نفسانی، او را تشویق می نماید تا از آن ها دوری جوید، به همین جهت این حالت توجه او را به انجام کارهای خیر وادار می سازد.

درمورد داکتر «گوئل پا» فرانسوی می گوید: «چهار وپنجم حصۀ از بیماریها از تخمیر غذا در روده ها ناشی می شود که همه با روزه اصلاح می گردد.»( روزه، ضیافت نور، ص 56) دکتر «آلکسی سوفورین» می نویسد: جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد باقی مانده در بدن استفاده کرده و آنها را مصرف می کند و بدین وسیله مواد کثیف و عفونی ای که در جسم جابجاشده است و ریشه و خمیره بیماریها از آنهاست، از بین می رود. داکتر «الکسیس کارل» در کتاب «انسان، موجود ناشناخته» می نویسد: «با روزه داری، قند خون در کبد می ریزد و چربیهایی که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و غدد و سلول های کبدی آزاد می شوند و به مصرف تغذیه می رسند.» وی می گوید: «لزوم روزه داری در تمام ادیان تأکید شده است.

نقیض دو کلی که میان آنها نسبت تساوی وجود دارد نیز، متساوی است. وی ادامه داد: مد ساحتهای مختلف دارد اما ساحت اقتصادی مد را هیچکس نمیتواند منکر شود حتی کشورهایی مثل مالزی و ترکیه که به مد اسلامی ورود کردهاند تحت تأثیر ساحت اقتصادی مد قرار گرفتهاند که در آن نیاز به جلوهگری و تجمل گرایی وجود دارد. به نظرم اگر میخواهید مقایسه کنید، باید حوزه را به دو دسته تقسیم کنید که یکی مؤسسات حوزوی و دیگری خود حوزهی سنتی و دیگری هم دانشگاه است. تغییراتی است که در سبک زندگی انسانها به وجود میآید و ما را به سبک زندگی اسلامی نزدیک میکند که در همه سال باید داشته باشیم.

براساس لياقت ها و زمينه هايى كه خود آنها به وجود آورده اند تعيين مى شود و انسان در چنين شبى با تفكر و تدبر مى تواند به خود آيد و اعمال يك سال خود را ارزيابى كند و با فراهم آوردن زمينه مناسب بهترين سرنوشت را براى خود رقم زند. رابطه جنسی که مسئولیت ها و تعهدات ازدواج دائم را ندارد . ما در ماه مبارک رمضان بیشتر به مسجد میرویم، مساجد از جمعیت بیشتری پر میشود نمازهایمان را در اوقات دقیقتری میخوانیم و تا حدودی حضور قلب در نمازهایمان افزایش پیدا میکند خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان افزایش پیدا میکند شاید بعضی از افراد که در طول سال اصلاً قرآن نمیخوانند در ماه مبارک رمضان شاید سی جزء قرآن را نخوانند اما بخشهایی از کتاب خدا را مطالعه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید