فلسفه اخلاق – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

این آیه شریفه، فلسفه این عبادت انسان ساز را در یک جمله کوتاه اما بسیار پرمحتوا با “لعلّکم تتقون” بیان میکند. با این بیان آیه شریفه به پوشیده داشتن موارد ذکر شده یا جایگاه هایی که زر و زیورها درآنجاها قرار دارد سفارش شده است نه بر زر و زیور، چرا که به خود زر و زیور اگر در سر و گردن و دیگر جایگاه های خود نباشد می شود نگاه کرد. خیلی استفاده کردم. من یک تعبیری از پایاننامه در جلسات البته برای سطح ۳ میآورم و میگویم که: عنوان پایاننامه برای پایاننامههای حوزوی سطح ۳ شاید زیبندهتر این است که بگوییم آغازنامه است؛ چون اولین کار پژوهشی که یک طلبهی حوزوی دارد انجام میدهد همین است، یعنی خود شما هم اگر الان ورود کنید، این پایاننامه یک آغازنامه برای شماست؛ لذا توصیهای که به طلاب بزرگوار دارم این است که با همین نگاه که میخواهند آغاز کنند، خیلی نگران این موضوع نباشند که دیگر تمام شد.

طراحی نرمافزار است، خیلی کار سختی نیست. بعد از دو سال آمد و خیلی تشکر کرد. پس نقش اول را خود پژوهشگر بازی میکند ولی در اینجا استاد راهنما و استاد مشاور با تجاربی که داشتند، خودشان تحصیل کردهاند، پایاننامه نوشتهاند، نه در یک سطح، در دو سطح و چه بسا برخی از اینها پایاننامهها و مقالات متعدد نوشتهاند. بالأخره این یک تجربهای است که الان چند سالی است که در حوزه دارد اتفاق میافتد و غالب خروجیهای پژوهشی از طریق پایاننامه صورت میگیرد و لذا به نظر من میرسد که ما به جای اینکه این تصویر را ایجاد کنیم که اگر حذف کنیم تولید علم میشود یا نه، باید فکر دیگری کنیم؛ اگر حذف شود باید یک جایگزینی برای آن وجود داشته باشد.

هر کدام از این موضوعات هم که میرود و برمیگردد یک فرآیندی دارد، بعضاً یک فرآیند ۲-۳ ماهه از طلبه وقت میگیرد. پیشنهاد بنده به طلاب بزرگوار این است که شما در حوزهی کاری که خودتان مشغول هستید، دغدغه دارید، علاقهمندی دارید و توانمندی دارید مشغول شوید و کار را انجام دهید که به این شکل میتواند موضوعات کاربردی باشد. آنجا موضوعات نوشته شده به تفکیک رشتهها و گرایشات در آنجا موجود است.

الان جلسات به گونهای شده که مگر اینکه منِ مظلومی بگویم که من باید امضاء کنم، ولی من آنجا بد میشوم که چرا ایشان سختگیر است. بزرگانمان را عرض میکنم که مثلاً الان کفایه میخوانیم، کفایه تولید علم بوده، مکاسب تولید علم بوده و بقیهی کتابهایی که از بزرگانمان داریم که البته کتاب درسی نیستند، تولید علم و تولید محتوا کردهاند، ولی با نظام سنتی خودشان. میخواهم این را عرض کنم که نظام سنتی محضی که در گذشته داشتیم را نداریم و یک نظامی را تعریف کردهایم که این نظام به شکلی است که لازمهی آن یک خروجی پژوهشی است که باید تحت عنوان مثلاً پایاننامه باشد؛ لذا پیشنهاد من برطرف کردن این نقیصهها است که به خیلی از این موارد در اینجا اشاره کردم.

یعنی دور کردن اهداف نابجا و ناشایست از فضای ازدواج و هشدار دادن نسبت به آنها، از خصایص ویژهی اسلام است. ما در بستهی تربیتی میگوییم که دو عنصر اساسی در فضای تربیت نقش بازی میکند. برای خیلیها در پروپوزالشان این اتفاق میافتد که یکی، دو بار رد میشود و منصرف میشوند و یا یک دلسردیهای اینچنینی ایجاد میشود؛ ولی با طراحی چنین سایت و نرمافزاری در همان تحت وب نجاح که این اتفاق بیافتد، به نظرم این مشکل میتواند حل شود. بخش مدارج علمی حوزه باید در انتخاب اساتید راهنما و مشاور و حتی داور در مرحلهی بعد یک فکر جدی بکنند؛ چون ما میبینیم که گاهی اوقات این تناسب بین موضوع و اساتید وجود ندارد و مشکل ایجاد میکند.

دارندگان نگرش مدرن در پی هماهنگ سازی و ایجاد وحدت رویة بین علوم هستند و توجه به این نکته نیز دارند که وحدت رویة بین علوم از طریق مفاهیم پایه واقع میشود. از آن مرحوم ۳۴ اثر به زبانهای مختلف در علوم فلسفه، روانشناسی تربیت اسلامی، جغرافیای تاریخی، تاریخ عرفاء و بیش از ۲۰ مقاله علمی متعدد در زمینه فلسفه، عرفان، روانشناسی، حقوق و تاریخ فلسفه به یادگار مانده و راهاندازی و تأسیس دانشکده مامایی و دانشگاه آزاد آمل از اقدامات آن مرحوم است.

تقسیم فلسفه به مشائی و اشراقی در عین اینکه یکی از تقسیمات فلسفه اسلامی است حداقل از نظر تاریخ فلسفه اسلامی سابقه دیرینه­تری نیز دارد. خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شهرام تقی زاده انصاری مترجم زبان آلمانی و پژوهشگر تاریخ و فلسفه علم متولد ۱۳۲۴ در تهران است. نقش اولی با خود متربی است ولی این متربی باید نسبت به اساتید راهنما و مشاور تبعیت داشته باشد و استاد مشاور و راهنما، چون این فضا را رفتهاند و تجربه کردهاند، قابلیت و ظرفیت خودشان را در اختیار آن متربی و پژوهشگر قرار میدهند.

بعضاً طلبه نزد بنده و سایر اساتید میآید و اصرار میکند و امضا میکنیم که استاد راهنما یا مشاور او باشیم؛ بعد که این طلبه به مدارج علمی مراجعه می کند، به او می گویند که ظرفیت این استاد تکمیل است. بخشی از نقاط قوّت و ضعف طلاب در پایاننامهنویسی در این نشست بیان شد؛ میخواهم بدانم نقش استاد راهنما و مشاور در غنای پایاننامههای حوزوی به چه میزان است؟ هر چه «دل» در مقوله هوس هاي سركش بخواهد ، به هر قيمتي باشد، به دنبال آن مي رود. در سراسر جهان اسلام، انواع روزه وجود دارد که هر یک برای مناسبت خاصی آورده شده اند.

وی گفت: در این خطبه، پیامبر اکرم (ص) به بیان فلسفه روزه و روح آن پرداختند و فرمودند: «وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ». هدف و فلسفه ازدواج رو میسازه. در خواندن این کتاب به عنوان یکی از کتاب های مقدماتی فلسفه شک نکنید. دائم تغییر فرهنگ و رفتار انسان هایی که متعهد و معتقد هستند به سوی برنامه های غرب و زندگی سکولار را خواستارند تا انسان ها به قدری غرق در نیاز های مادی و شهوات خود باشند که متوجه نقشه های شوم استعمار نباشند تا آن ها به منافع شوم خود راحت تر دست پیدا کنند .

با وجود آن همه مقامات و مراتبی که داشت، از همه مردم متواضع تر بود.از دوران کودکی تا سن سالخوردگی لحظه ای از تحصیل علم باز نایستاد. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همهی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است. حجاب چهارچوبی است كه مانع از نزديكی هرزگان به زن مي شود. من عرض میکنم: شما که الان ۱۰-۱۵ سال است که مسجدداری میکنید، یک کاری در خصوص نقش مسجد در فلان پدیده را کار کنید و اهل مطالعه هم باشید و تجربیات خودتان هم هست و در جایی شاید کار شما نیاز به پیمایش و کارهای آماری هم داشته باشد و میتوانید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید