فلسفه اسلامی – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

به­اعتقاد او تلاش و کوشش متفکران برای فهمیدن چگونگی پیدایش اولیه عالم و کشف زوایای ناشناخته هستی و کوشش­های انبیای الهی جهت تحقق عدالت و آزادی و اختیار، بخشی از مؤیدات معنادار بودن عالم هستی است. او حقیقت مرگ را بلوغ و پختگی حیات آدمی معرفی میکند؛ گویی بدن در دوران حیات، حالت غنچه بودن را سپری می­کرده و با فرارسیدن مرگ، این غنچه شکوفا خواهد شد (همو، 1381، ص186). اما گاهی پرسنده ی این سوال میتواند کسی باشد که از معنای لغوی آن آگاه است اما همچنان پرسش از چیستی فلسفه میکند! پروفسور ولقاریس، رئیس دانشگاه الهیات آتن درباره شخصیت برجسته علامه جعفری میگوید: علامه جعفری هرگز کسی را محکوم نمیکرد.

دختر و پسری که در محیط کار و دانشگاه تحریک شهوانی شوند از تمرکز و کارآیی آن ها کاسته خواهد شد و نیروی فکری و کاری آن ها تحلیل می رود. در اواخر سال ۱۳۲۵ به حوزه عالی نجف اشرف وارد شد و حدود ۱۲ سال در آن دانشگاه بزرگ به تحصیل نهایی و تتبع و تدریس اشتغال ورزید. حال آنکه امکان دارد این رابطه به دو طرف صدمات جسمی و روحی متعددی وارد کند .فرزندان نامشروع و بدون سرپرست که تعدادشان هم در کشورهای غربی کم نیست نیز از نتایج این مسئله است. روش علم فلسفه بنابر آنچه گفته شد، می توان مجموع راه ها و قواعدی را که در فلسفه برای رسیدن به هدف این علم، یعنی طرح و اثبات مسائل فلسفی و پاسخ به پرسشهای اساسی آن وجود دارد را، روش فلسفه بنامیم.

این مطلب پاسخ روشن و قاطع به افرادی است که قایلاند همهٔ گرفتاریهایی که در کشورهای اسلامی و شرقی بر سر غریزهٔ جنسی وجود دارد، ناشی از محدودیتهاست؛ و اگر به کلی هرگونه محدودیتی برداشته شود و روابط جنسی آزاد شود، این حرص و ولعی که وجود دارد، از بین میرود. با توجه به آنچه گذشت و بهخصوص با توجه به تعریف بازسازی شده دکتر یثربی از فلسفه، نمیتوان فلسفه را دانشی تلقی کرد که صرفاً با معقولات و انتزاعیات سروکار دارد و به کلی از امور واقعی و ملموس زندگی به دور است و بنابراین بیفایده است، بلکه آن را باید دانشی دانست که کار خود را مانند علوم دیگر، با حواس و واقعیات عینی، شروع میکند و به تدریج به سطوح بالاتر معرفت (عقل) میرسد.

اما فلسفه ازدواج موقت از نظر اسلام بیشتر تاکید بر رابطه جنسی دارد . ازدواج موقت می تواند بسیاری از فحشاگری ها و تجاوزات به عنف و فرزندان حاصل از روابط نامشروع را کم کند . اگر دقت کنیم می بینیم که حرکت تنها در چهار مقوله می تواند اتفاق افتد: کم، کیف، وضع و أین. دیگر فلسفه ازدواج می تواند پروراندن نسلی باشد که قطعاً اگر در یک نظام و چهارچوب اخلاقی که با وفاداری و تعهد و گذشت همراه است رشد کنند بسیار انسان های بهتری می شوند . از دیگر فواید ازدواج موقت و تفاوت آن با رابطه جنسی بدون چهارچوب این است .

در کل فلسفه ازدواج موقت عمدتا ریشه در مسائل معذورات اسلامی دارد. طبیعتاً انتظارات و اختلافات را در زندگی مشترک در پی دارد . 2. تأمین نیازها جنسی; انسان دارای مجموعه ای از نیازها و غرایز است که عدم ارضا و یا نقص در ارضای هر کدام از این غرایز ایجاد تزلزل در شخصیت او را موجب می گردد. داشتن ترس از ازدواج مجدد به دلیل شکست ای که در گذشته متحمل شدیم می تواند طبیعی باشد . هرچند که به دلیل به وجود آمدن دهکده جهانی و حضور در عصر ارتباطات و کاهش فاصله .

این که هر شخص از زاویه دید خود به این موضوع نگاه میکند . جیم ران در کتاب فلسفه زندگی موفق به شما یادآوری میکند که زمان از پول باارزشتر است. اگر قوه خیال کنترل نشود فرد نقش پرندهای را بازی میکند که هر لحظه از این شاخه به آن شاخه میپرد و به عبارت دیگر فکر گناه به او هجوم میآورد و زمینه افتادن در گناه برای فرد فراهم میشود. مردان دیگر فقط اجازه داشتند با زنانی که با آنها ازدواج کردهاند رابطه جنسی داشته باشد .

گاهی اوقات دو نفر که هر دو آنها از هر لحاظ مناسب هستند و نه در اخلاق و نه در رفتار و باور با یکدیگر مشکلی ندارند نمیتوانند زندگی مشترکو زناشویی خوبی باهم بسازند . پیش از ورود آراء فلسفی یونانی، نظریه اجتهاد در نخستین سده تاریخ اسلام مطرح بود و بذرهای علم نظری اصول الفقه، که برخی از مباحث آن رنگ فلسفی دارد، در این دوره پاشیده شد. اما بعد از اسلام ازدواج به عنوان فعل حسنه و مقدسی درآمد .

ازدواج سالم و موفق قطعاً باعث شادی و نشاط طرفین و پویایی در زندگی فردی و اجتماعی می شود . از نکته های قابل اعتنا در فلسفه ازدواج در اسلام می توان به حق و حقوق قائل شدن برای زنان اشاره کرد . وی با بیان اینکه حتی در دین مسیحیت نیز حجاب با چادر از ابتدا بوده است، اظهار کرد: نقش و نگارها و دیوارنوشتههای قبل از اسلام نیز نشان میدهد که یکی از نشانههای افراد متمکن و متمول، حجاب بانوانشان بوده است، از این رو حجاب از قبل اسلام نیز در ایران وجود داشته و اسلام حجاب را به ایران نیاورده بلکه آن را تقویت کرده است.

تا قبل از اسلام به هیچ عنوان به آن اعتنایی نمیشد . هر گاه میکوشیم تا دریابیم که جهان چیست؛ آن گاه که در تکاپوییم تا جهان را شرح و توصیف کنیم، در پی آنیم که معنا و مقصود جهان را دریابیم. پس اگر اكنون اواسط راه یا هرجای ديگري که هستید فکر کنید که آيا واقعاً این مسیر زندگی شما هست يا خير؟ ولی باید بدانیم که این پایان راه نیست . ما باید با توکل بخدا و راهنمایی گرفتن از مشاوره ازدواج به سمت ساختن دوباره زندگی خود حرکت کنیم . در نتیجه قطعاً باید از چارچوب ها و قوانینی پیروی میکرد.

در بعضی از خانواده ها در جوامع غربی خانواده های مستحکمی مشاهده می شوند . پس نیکی در مقابل نیکی یک اصل اخلاقی فطری است که قرآن آن را یادآور می شود. از آنجا که برخی از عالمان دینی فلسفه را نوعی دخالت در حوزه مسائلی می دانند که در نهایت منجر به دور شدن از حقیقت است، آن را جایز ندانسته و موجب ایجاد انحرافات فکری می دانند. پیامبر بزرگوار (ص) در مورد نماز در ماه مبارک رمضان می فرماید: هرکس در ماه رمضان بر اساس ایمان و امید اجر و پاداش به نماز شب قیام کند گناهان پیشین او بخشیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید