فلسفه سياسى افلاطون و ارسطو

ما باید به تعریف بومی حجاب اسلامی که آن را از سخنان مراجع و متخصصان اسلامی دریافت کردهایم مراجعه کنیم نه اینکه ببینیم کاسب کار و فروشنده از حجاب چه تعریفی دارد. فضیلت و کمال انسان ها به دلیل این که ما موجوداتی خردمند هستیم عبارت است از عمل کردن منطبق با خرد، و به قول مشهور ارسطو، این امر عبارت است از برگزیدن راه میانه یا اعتدال. اگر هدف آرمانی در ازدواج و انتخاب همسر را زمینه سازی ظهور لحاظ کنیم آنگاه به دلیل پشتوانه های مهدوی و منتظرانه، خانواده های ما با معنویت و اخلاق پیوند می خورند.

بی شک زندگی خوب آن زندگی ای است که در آن اعتدال را بر می گزینیم اما علاه بر این، در چنین زندگی ای خردمندی نیز باید بیشترین نقش را داشته باشد. به ویژه اگر به یاد بیاوریم که خود این پدر، نسبت به شیء دیگر (مثلا ج) نقش پسر را ایفا میکند. حجت الاسلام مهدی رستم نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) العالمیة در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش ماه رمضان در تغییر سبک زندگی و حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی گفت: ماه رمضان، ماه تربیت انسان است.

آثار خصوصی نوشته هایی بود کاملاً فنی که در داخل لوکیون مورد استفاده قرار می گرفت و آثار عمومی. چنان که گویی امور و اشیاء در جهان خارج وجود دارد و هویتشان همان است که هست و شاید این هویت کاملاً برای ما شناختهشده نباشد اما در عالم خارج وجود دارد و آنگاه قائلیم که خیال امری ذهنی است، یعنی ما چیزی را بر اشیاء معطوف میکنیم و جاهای خالی در شناخت خود را پُر میکنیم. در کل این کتاب اگر پس از کتابهای بالا خوانده شود، کتابی خوب برای افرادی است که تازه پای به دنیای فلسفه گذاشتهاند و در پی بهترین کتاب های مقدماتی فلسفه هستند.

ارسطو می گوید اگر کسی با خطری مرگبار روبرو شود، شجاعت عبارت است از انتخاب حد میانه بین بی پروایی نابجا و افراطی از یک سو و بزدلی از سوی دیگر. بديهي است در شرايط موجود كه نسل جوان از جنبه مذهبي به قدر كافي راهنمايي نمي شود، اين تبليغات آثار شوم خود را مي بخشد. عاشق از طریق این وجه از پذیرش به نحوی مالکیت طرف مقابل را در اختیار میگیرد. او در ابتدای كتابش ضمن اینكه در پانوشت تاكید میكند، «اسلام به عنوان یك دین هیچ فلسفهای فراهم نیاورده است لذا از این نظر فلسفه اسلامی نداریم»، از «شیوه اندیشه اسلامی» استفاده میكند و معتقد است این شیوه یا طریق تفكر، چنان فلسفه یونانی را تغییر شكل داده كه به دلیل عینیاش، «ناچاریم آن را فلسفه اسلامی بنامیم تا مرزهای آن را با فلسفه مغرب زمین مشخص كنیم».

در حقیقت آنچه که به دست ما رسیده احتمالاً یادداشت های ارسطو برای درس گفتارهایش بوده است. این نوشته ها همواره دستخوش حک واصلاح بوده و جانشینان او دست به ویرایش آنها زده اند. به هنگام خواندن آثار او خوب است به خاطر داشته باشیم که آنچه اکنون به دست ما رسیده، آثاری بوده در معرض حک و اصلاح، واحتمالاً ارسطو در تمام طول زندگی خود همواره به بازنگری آنها پرداخته است. هر چند، کم پیدا می شوند کسانی که بخواهند یک ذره از همین آثار به جا مانده از ارسطو را بدهند و در عوض بخشی از آثار عمومی او را به دست آورند.با همه این اوصاف آثار به جا مانده و ثقیل مذکور، مالامال از ثمرات نیروی ذهنی شگفت انگیز است.

این مفهوم در طبیعیترین جایگاه خود یا همان در برداشت فلسفی دانش به خوبی میتواند روشن شود. مفهوم اعتدال در نزد ارسطو به هیچ عنوان مطلق و جامع نیست. به بازبینی و توجه به تاریخچه تفکر درباب یک موضوع خاص مبادرت ورزید، صریحاً به شناسایی معیارهای سنجش یک استدلال، میزان دقت آن، پرسش ها و سایر موارد مرتبط با آن پرداخت و در یک کلام ارسطو نه تنها تمامی رشته ها را بنیان نهاد بلکه حتی خود مفهوم رشته نیز از ابداعات اوست.

کسانى که از شناخت علمى بى بهره اند ولى تجربه دارند، در امور گوناگون از کسانى که از شناخت علمى بهره مند هستند، موفق ترند. بنده؛ دانشجویی علاقه مند به اسلام، انقلاب اسلامی و گفتمان سیاسی-اجتماعی حضرت روح الله(ره) هستم. انسان مظهر خدا میشود، اسمی از اسماء الله میشود، تخلّق به اخلاق الله پیدا میکند. به زبان بیش از حد ساده، نفس گیاه، نباتی است به همین سبب مستلزم رشد و رویش است، نفس حیوان عبارت است از نفس گیاه به علاه حرکت، شهود و قدرت احساس چیزهایی معین؛ نفس انسان عبارت است از همین نفس حیوانی به اضافه قدرت تفکر و شناخت.

این نکته مهمی است که غفلت از آن سبب خلط بسیار شده است. دانستن این نکته مهم است که فلسفه تاریخ هگل تقلیدی از تعقل فلسفی و نظری فیلسوفان تحلیلی نیست و رویکرد فلسفی او بر پایه استدلال کاملا پیشینی و بنیادی قرار نگرفته، بلکه به نظر او یک رابطه ذاتی بین عقل فلسفی و داده تاریخی وجود دارد. بنابرین اختصاص یک دلیل برای فلان عمل تاریخی در عین حال تشخیص علت نتایج آن عمل هم هست.

طبق نظر غزالی فیلسوفان مشائی (او مخصوصاً ابن سینا را در نظر دارد) آرایی را به عنوان حقایق مطرح میکنند که یا کفر هستند یا بدعت. مسئله این جاست که آیا درست و نادرست در طبیعت موجود است یا خیر؟ به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، ماه رمضان، به عنوان خجستهترین و بهترین ماه در اسلام شناخته میشود. او رساله های بسیار تاثیرگذاری بر علم اخلاق، سیاست، متافیزیک، فیزیک، ریاضیات، روان شناسی، شعر، بلاغت، زیبایی شناسی، هواشناسی، زمین شناسی، روش شناسی، کیهان شناسی، فلسفه ذهن، الهیات، حافظه، خواب و بسیاری چیزهای دیگر نوشته است.

میانه روی از فردی به فرد دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر تغییر می کند. او معتقد است وقتی بحث از قتل پیش می آید هیچ حد میانه ای وجود ندارد. بدیهی است که نباید به اشتباه تصور کنیم ارسطو همان ملایمت و میانه روی بیش از حد و حصر اخلاق مسیحی را توصیه می کند. اخلاق نیکوماخس: از جمله تاثیرگذارترین رسالاتی است که تاکنون درباب اخلاق نوشته شده است. ماه صبر و شکیبایی در عبادت و ترک گناه است که شیرینی و لذت ایمان را به بار می آورد. او در انجام این کار، تنها به نشان دادن مسیری که ما امروزه از آن به عنوان علم یاد می کنیم، اکتفا نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید