متن، جملات و اشعار عاشقانه به زبان انگلیسی به همراه ترجمه فارسی

گزیدهای از خواندنیترین اشعار هوشنگ ابتهاج از جمله عاشقانه، کوتاه، بلند و شعر نو را در این مقاله از سایت سلام دنیا بخوانید. نیز از جمله شاعران تأثیرگذار نسلهای بعدی انقلاب یاد شد. کسی که دل انسان کامل میسازد و جلوهای از خود را در آن نمایان میسازد تا زمانی که این آیینه دل از زنگار مادیات و هواجس نفسانی مکدر نسازد میتواند جمال حق را در آن به تماشا بنشیند و به خاطر همین مفهوم تجلی است که بیدل در غزل خویش اذعان کرده است که در عدم نیز تشنة دیدار معشوق خویش بوده است. از پروسه لذت ببر و مطمئن باش که شیرین است.

اعتقاد بر این است که مولانا کار اشعار را به پیشنهاد همراه آن زمان خود، حسام الدین چلپی، آغاز کرد. بیدل در 10 سالگی اولین شعر خود را سرود .بیدل در مدتی که نزد دایی خود میرزا ظریف بود با شاعران بزرگی مراوده داشت زیرا میرزا ظریف مردی فاضل بود و فقه، حدیث و عرفان تدریس می کرد و برخی از شاعران و صوفیان برزگ هند مانند شاه قاسم هواللهی به مجلس او رفت و آمد می کردند. وی ادامه داد: در جشنواره امسال 4 هزار کتاب بررسی شد و بعد از جدا کردن کتبی که فاقد معیارهای داوری بود، با 2110 کتاب در شعر بزرگسال گروه کلاسیک با 923 اثر، شعر نو با 1096 اثر و شعر محاوره با 91 اثر روبهرو شدیم.

این روند شعری تا پایان غزل ادامه دارد. این نوشتار به تفحص در این زمینه در شعر بیدل دهلوی، همراه با ذکر شواهدی از شعرای دیگر سبک هندی پرداخته است. میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی، شاعر هندی قرن یازدهم و دوازدهم، نیز با عنایت به نظریات عرفای پیش از خود، مضامین مذکور را در اشعارش به شکل بسیار زیبایی مطرح نموده است. ـ آیینه خانه از ترکیبات بسیار زیبا و خیالبرانگیز در اشعار بیدل است که به معنی خانه یا سرائی که در آن آیینهکاری شده باشد آمده است. از قرن هفتم و هشتم هجری تا همین زمان اخیرِ قبل از آمدن انگلیسها، شعرای زیادی در هند بودند که به فارسی شعر میگفتند؛ مثل امیرخسرو دهلوی، بیدل دهلوی – که اهل دهلی است – و بسیاری از شعرای دیگر.

فارسی در طول تاریخ زبان فرهنگی و ارجمند امپراتوریهای پرشماری در آسیای غربی ، میانه و جنوبی بودهاست. سعی شده شعرهای زیبا به زبان فارسی برای خالکوبی انتخاب شوند که از شاعران معروف باشند و دارای مفهوم و معنی باشند و برای همه زمان ها مناسب باشد. وی در حدود هفتاد هزار بیت شعر به زبان فارسی گفته است. ابوالمعالی میرزا عبدالقادر بن عبدالخالق ارلاس، متخلص به بیدل که با نام بیدل دهلوی، شناخته می شود، شاعر پارسی سرای سبک هندی است. 4. «عرفان». مهمترین منظومه بیدل، مثنوی عرفان اوست که بروزن حدیقۀ سنایی با 11هزار بیت است و بیدل آن را در مدت 30 سال به تدریج سروده است.

اما در این باره نمی­توان تأثیر پذیری بیدل را منحصراً از ابن عربی دانست. درباره ی سبک پر رمز و راز هندی و دیگر شاعران این سبک، کارهای تحقیقی بسیار جامع و ارزشمندی از سوی ادیبان و اهل فن، انجام شده است که هر کدام از آن تحقیقات به نوبه ی خود، روزنه ای جدید در جهت شناسایی زوایای پنهان سبک هندی و شاعران برجسته ی آن، بخصوص، صائب تبریزی و بیدل دهلوی پیش روی خواننده ی علاقه مند باز می کند، اما با وجود گستردگی و وسعت دامنه ی تحقیقات انجام شده در تمامی ابعاد سبک هندی، در زمینه ی هنجار گریزی و آشنایی زادیی معنایی(مخالف خوانی) و اقسام دیگر آن نظیر: هنجارگریزی واژگانی، نحوی، زمانی(باستان گرایی)، گویشی، نوشتاری و..

این شاعر برجسته در سال ۱۳۸۸ نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسون شد. ما را به سخت جانی خود این گمان نبود… مالکیت معنوی این شاعر بزرگ جهانی ایرانی است وتمامی آثارش را به از زبان ایرانی سروده است . نسخهٔ جامع دیگری بعدها به ارادهٔ سردار نصرالله خان نائب السلطنه در ماشینخانهٔ کابل به شکل حروفی با قطع بزرگ زیر چاپ رفت. به جز من هر که هست را، رها کند، نمی کند! هدف خداوند از خلقت انسان شناخته شدن خودش بود و انسان به عنوان آیینه­ی تمام نمای وجود خداوند خلق می­شود؛ اما تمامی انسان­ها نمی­توانند آیینه­ی تمام نمای وجود خداوند باشند، بلکه فقط انسان کامل می­­تواند تمام اوصاف الهی را در خود متجلّی کند.

اما بدون شک این اثر در حدود سال 1485 میلادی و در دوران حکمرانی تیموریان خلق شده است. البته در بین شعرای ما، شعرائی که از این قریحه حداکثر استفاده را کردند و بهترین شعرها را گفتند، کم هم نیستند؛ ما در دورانهای مختلف، از اینها داریم؛ هم در زمان خودمان داشتیم، هم در زمانهای گذشته داشتیم؛ هم در سبکهای مختلف، از دوران قدیم، شاعری مثل سنائی را داریم، شاعری مثل ناصرخسرو را داریم.

بهترین شعر برای دوستی ، شعر احساسی برای دوست خوب و بد همگی در سایت پارسی زی.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم شعر و فرهنگ سایت است مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. پیداست که ذهنهای خوگرفته به زبانها و بیانهای گذشته، ممکن است نتوانند با این زبان و بیانِ تازه پیوند بگیرند و از آن لذت ببرند. همان طور که اصل همه شماره­ها در عدد یک است، پس تمام کثرات در یک وحدت ریشه دارد. او با ذهن خلاق و نازکخیالی و نکتهسنجی که دارد میتواند از یک واژة ساده و کاملاً محسوس و عینی تصویرهای کاملاً انتزاعی و دور از ذهن بسازد و چنان ذهن خواننده را درگیر استعارههای ذهنی و سیّال خویش بنماید که گاه او را عاجز از دریافت مفهوم شعرش میگرداند و گاه او را به تحسین وامیدارد.

در این رابطه می­توان به بیدل پژوهانی مانند اسدالله حبیب صاحب کتاب” بیدل شاعر زمانه­ها”، عبدالغنی مولف کتاب “احوال و آثار میرزا عبدالقادر بیدل”، صلاح الدین سلجوقی نویسنده­ی کتاب” نقد بیدل”، هادی نبی مؤلّف کتاب”زندگی و نقد و بررسی و گزیده آثار بیدل”، حسن حسینی نویسنده­ی کتاب” بیدل، سپهری و سبک هندی”، محمّد عبدالحمید اسیر مؤلّف کتاب”اسیر بیدل”و همچنین کتاب “مقایسه­ی انسان کامل از دیدگاه بیدل و حافظ” که نوشته­ی عبدالغفور آرزو است، اشاره نمود. شفیعی کدکنی در کتاب شاعر آیینهها در خصوص بیدل میگوید: «بیدل را باید نماینده تمام عیار اسلوب هندی بهشمار آوریم. چراکه نگاه بیدل نگاهی استعاری است و هر چیز را به شکل ذهنیت خود درمیآورد؛ و این ویژگی شعر او را چندمعنایی و تأویلپذیر کرده است.

از بهترین آثار وی می توان به عارف نامه ، انقلاب ادبی و زهره و منوچهر اشاره کرد . بیدل زبان های فارسی و عربی را نیز در مکتب آموخت و با زبان بنگالی، زبان اردو، سانسکریت و ترکی آشنایی یافت و در شش سالگی قرآن را ختم کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با اینکه گونههای مختلف گویشی از ترک و عرب و لهجههای مختلف داریم که به آنها افتخار میکنیم ولی زبان فارسی ارزش خود را نشان داده و در دوره قاجار نیز با اینکه حکام آن ترک بودند سلاطین قاجار اشعار نقض فارسی میسرودند و زبان فارسی مؤلفه مهم هویت ما بوده است.

با همة تلاشهایی که اخیراً برای شناخت بیدل و افکار و اشعار او در ایران صورت گرفته ولی آنچنان که باید و شاید حق مطلب ادا نشده و همچنان بیدل و اشعارش برای بیشتر مردم ایران ناشناخته است چرا که آشنایی با افکار و اشعار او کاری بس بزرگ و سخت است و نیاز به تلاشی فراوان دارد. مضمونسازی برای بیان یک حقیقت، یک هنر بزرگ شعری است؛ که البته مرکز و منبع اصلیاش هم شعرهای سبک هندی است؛ همین شعر صائب و شعر بیدل و شعر عرفی و شعر کلیم. البته در برخی نقاط مثنوی وغزلیات شمس مولوی زن را چیزی شبیه سوزن عیسی می داند که جلوی پیشرفت معنوی او را می گیرد واین به دلیل دنیا خواهی زن است .

از جمله این اشعار می توان به شعرهای زیبای مولانا با مضمون عارفانه اشاره کرد. از جمله مشهورترین این شاعران که خوشنویسی اشعار آنها در زیر آمده است می توان سعدی و باباطاهر عریان را نام برد. داداش که داشته باشی… بیدل آرامش عاشق را در این میداند که آیینة دلش را همیشه با نور ایمان و حقیقت روشن نگه دارد و گرنه همچون شعلهای که اگر خاموش شود نیست و نابود خواهد شد هستی عاشق نیز بودن نور معرفت و ایمان افول مییابد. ـ «آینه­بین» از دیگر ترکیبات تأملبرانگیز در اشعار بیدل است که نمایان­کنندة یکی از فنون مرسوم در علوم غریبه بهشمار میرود که صاحب آن علم تصاویری از یک واقعه یا حادثهای که در زمان پیش رخ داده و از دیدگان پنهان مانده را در صفحه آینهشان میدهد و اینگونه پرده از راز آن واقعه برمیدارد.

از این رو در هر جزء عالم که بنگری و هر تکه از این آیینه­ی شکسته را که برداری و در آن نظر بیفکنی، خدا را در آن خواهی دید. البته مسلما در اين عرصه نيز با محدوديت هاي فراوان روبه رو بوده اند؛ چنانكه تعدادشان به هيچ وجه قابل قياس با تعداد مردان نيست. ـ از دیگر ترکیبات شگفتی که بیدل با استفاده از عنصر آیینه با ذهن خلّاق و پویای خویش ساخته و پرداخته است «آیینهپردازی» است به این معنا که دل باید همیشه با نور معرفت حق روشن باشد تا حیات یابد. او به اعتباری دل انسان آگاه و پاک ضمیر را همچون آیینهای، صاف و زلال و بدون زنگار میداند که برای صاف و بیغش بودن آن باید خاموش بود تا صفحة دل همچون صفحة آیینه صاف و به دور از ناخالصی و کدورت باشد که اگر انسان به چنین حال و مقامی دست یافت حقایق هستی در آیینة دلش نمودار خواهد شد.

یعنی چون کثرات و تعیّنات که در مراتب ظهور عارض وجود شده­اند، بالکل امور اعتباری و محقّق است که امور اعتباری فی نفس الامر نیستند و موجودیت ایشان همین اعتبار معتبر است. این بیت یقیناً در دیوان بیدل معنا دارد؛ کما اینکه معلوم شد که در شعر آقای عزیزی، حیرت و آیینه و امثال آن هم با دیوان بیدل مرتبط است. ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل فرزند میرزا عبدالخالق در سال 1054هـ.ق در پتنه در ایالت بهار هندوستان به دنیا آمد. آخر شروع کرد به تفسیر فال من…

دیدگاهتان را بنویسید