نگاهی متفاوت به سیاست بایدن در قبال ایران

ایران و آژانس روز شنبه در طی سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به تهران بر سر نقشه راهی برای حلوفصل مسائل پادمانی ایران توافق کردند. رند همچنین بررسی کرده که ایالات متحده و چین بر سر تاثیر، دست یابی و منابع در آفریقا با یکدیگر رقابت دارند و اینکه آیا فرصت هایی برای این دو قدرت بزرگ برای همکاری در زمینه توسعه منافع مشترک خود وجود دارد یا خیر. از این رو، ابتکارِعمل سیاسی در این منطقه برای آیندۀ اقتصاد ایران به مراتب مهمتراز بهبودِ روابط با بولیوی، کوبا و نیکاراگوئه است. در زمینه فرهنگی ، نیز فلسفه ایده آلیستی مکتب کنفوسیوس بسیار پرشکوه بود و کارشناسانی مانند ” جو شی ” ، ” لو زیو یوان ” در این دوران ظهور کردند . اکثر تحلیل های مربوط به تعامل چین با ملت های آفریقایی بر این امر تمرکز دارد که چین چه چیزی از این شراکت به دست می آورد، خصوصا در زمینه منابع طبیعی و بازارهای صادراتی. بنابراین هر دو کشور دارای یک زمینه مشترک اقتصادی برد- برد هستند و میتوانند همکاریهای خود را در همه زمینهای گسترش دهند و یک بلوک مشترک شرقی برای تقابل با سیطره دلار در جهان ایجاد کنند. آمریکاییها فکر میکردند هر آنچه برای شرکتهای نفتی آمریکا خوب است، برای ایالات متحده نیز خوب خواهد بود.پس باید بر تجارت انرژی تمرکز کنیم، از جانبداری در مناقشات خارجی خودداری کنیم و فرهنگ سیاسی منطقه چیزی است که باید مطالعه کنیم و یاد بگیریم که با آن زندگی کنیم نه اینکه آن را محکوم کنیم یا براندازیم.

چین کشورهای آفریقایی را نیروی مهمی در صحنة سیاست بین المللی می شناخت و به همین منظور در پی تقویت همکاری و اتحاد خود با کشورهای آفریقایی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بود؛ به گونه ای که می توان پیدایش روابط سیاسی چین و کشورهای آفریقایی را نتیجة اقدامات اولیة چین و نه کشورهای آفریقایی دانست. هدف اولیة این کشور شناسایی دیپلماتیک از سوی کشورهای آفریقایی بود که با برگزاری کنفرانس آسیا – آفریقا و همچنین کمک های مالی به بعضی از کشورها موفق به این شناسایی شد؛ به گونه ای که از قبل این دیپلماسی توانست به عضویت دائم شورای امنیت درآید، جانشین چین تایپه شود و پس از آن هم به بازیگر مهم بین المللی تبدیل گردد. از این لحاظ، سه لحظه تاریخی ایران، یعنی ایران باستان، دوران صفویه و انقلاب اسلامی که به نوعی بیانگر تمایل به “دولت امپراتوری” هستند، تنها به صورت ریتمهای تاریخی در نگاه شرقشناسی ایران حاضر بودند و حوزه روشنفکری و سیاستگذاری ایران در نهایت گرایش به “منطقهگرایی” داشته که در روند تکامل خود تمایل به حفظ منافع ژئوپلتیک کشور با بهرهگیری از تجربیات ویژه تاریخی خود صورت گرفته است. طبیعی است که شرکت تسلا هیچگاه چنین عملی را انجام نخواهد داد، چراکه سهامداران آن به دنبال حفظ سرمایه خود و دریافت سود هستند.

چون هر کشوری ویژگیها و برداشتهای خاص و تاریخی خود را نسبت به حفظ منافع و امنیت داشته و به روابط دوجانبه اولویت میدهد. این مقاله درصدد است روابط چین و قارة آفریقا را در دوره های مختلف تاریخی به همراه تغییرات به وجود آمده در هر دوره به همراه ابزارهای گسترش روابط ازجمله کنفرانس ها و نشست های مشترک را مطالعه و تأثیرات آن را بر گسترش روابط بررسی کند. چین یک کمک کننده اصلی است اما حدود، وسعت و سبک کمک چین بسیار کم درک شده و اغلب در رسانه ها به اشتباه نقل شده است. چین هم یک شریک دیپلماتیک درازمدت و هم یک سرمایه گذار جدید در آفریقاست. در دوران استعمار و حضور پرتغالی ها در شرق این قاره، مناسبات چین و آفریقا کاهش یافت. آن ها واکنش های دولت های آفریقایی و مردم این مناطق را به تعامل چین بررسی نموده اند. اما تعداد اندکی از آن ها به این تعریف که روابط چین- آفریقا را پرجنب و جوش، دو طرفه و پویا که در آن دو طرف به اقدامات سیاسی و تصاویر عمومی منعکس شده از یکدیگر منطبق هستند، رسیده اند. روابط چین و آفریقا روابطی پر جنب و جوش، دو طرفه و پویاست که هر دو طرف بر طرح های سیاست و درک عمومی منعکس شده از یکدیگر، منطبق هستند.

هر چند که اکنون نیز قائل بر این هستند که آمریکاییها باید تغییراتی را در برجام اعمال کنند. اما برای عملیاتی کردن نگاه به شرق و سیاست همسایگی در حوزه سیاستگذاری بنظرم لازم تا کشورمان به چند سیاست اولویت دهد: نخست، با بهرهبرداری از موقعیت ژئوپلتیک و استفاده کاربردی از جغرافیا و اتصالات تاریخی، سیاست و اقتصاد را در نگاه به شرق در حوزه پیشبرد سیاست خارجی تقویت کند. او به طور فزاینده ای نیروی دریایی قدرتمند چین، گارد ساحلی تازه مسلح، و ناوگان صیادی گسترده را برای ترساندن پنج کشور دیگر با ادعاهای همپوشانی – برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام- و اعمال کنترل در آب های مورد مناقشه مستقر می کند. بنابر اعلام اتحادیه اروپا، تعداد کلی موالید در 31 کشور اروپایی 3.5 درصد کاهش یافته و حد فاصل سالهای 2008 تا 2011 میلادی از پنج میلیون و 600 هزار تولد به پنج میلیون و 400 هزار تولد رسیده است. روز گذشته هم دیدارهایی بین سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت مذاکرهکننده ایران، «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و روسای هیأتهای سه کشور اروپایی برگزار شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید