الگوریتم های گوگل راهنمای کامل
۳۶ مورد از مهمترین الگوریتم های گوگل را بشناسید! 2024
حال ممکن است این محتواها در زمینه فعالیتهای مالی باشند یا در زمینه فعالیتهای سلامتی، هر چه که سودمندتر باشند برای گوگل و الگوریتم گوگل مدیک مهمتر خواهند بود. از سوی دیگر، بهروزرسانی کافئین به آن اجازه میدهد تا صفحات وب را تقریباً به محض انتشار ایندکس کند. این بدان معنی است که محتوای جدید می تواند به محض انتشار ایندکس و در نتایج جستجو بسیار سریعتر از قبل ظاهر شوند. این الگوریتم برای کاهش حضور محتوای بیکیفیت و افزایش رتبهبندی سایتهای با محتوای ارزشمند طراحی شده است. بنابراین، رعایت اصول سئو مانند ایجاد محتوای اصل و مفید از اهمیت زیادی برخوردار است تا سایتها از تاثیرات منفی پاندا در امان بمانند. موفقیت در سئو نیازمند کسب دانش و تجربه بسیار است، بهترین نقطه برای شروع یادگیری شناخت عملکرد گوگل هنگام بررسی و رتبهبندی سایتها است و برای اینکار شناخت الگوریتمهای گوگل اولین قدم خواهد بود.
در این میان، گوگل با سلطه بی چون و چرای خود، نقشی حیاتی در شکل دهی به این دنیا ایفا می کند. الگوریتم های گوگل، قلب تپنده این موتور جستجو، با تکامل پیوسته خود، تلاش می کنند تا بهترین و مرتبط ترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهند. این الگوریتم ها، از بدو تولد گوگل تا به امروز، مسیری طولانی و پر فراز و نشیب را پیموده اند و با هر بروزرسانی، گامی دیگر به سوی بهبود تجربه جستجوی کاربران برداشته اند. الگوریتم پنگوئن (Penguin)، یکی از بروزرسانیهای تاثیرگذار در الگوریتم رتبهبندی گوگل است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ انجام شد. در آن زمان، انتشار این بروزرسانی تأثیرات گستردهای بر بسیاری از وبسایتها داشت و راهی برای مبارزه با اسپمهای سایت محسوب میشد. الگوریتم پنگوئن با تجزیه و تحلیل بک لینکها الگوریتم اصلی PageRank را هدف قرار داد.
در واقع کل سیستم رتبهبندی گوگل از چند الگوریتم ساختهشده که هرکدام چند فاکتور مختلف درون یا برون صفحه را در نظر میگیرند. الگوریتم های گوگل بهطور پیوسته بهروزرسانی میشوند و الگوریتمهایی که امروز شاهد آنها هستیم، نسخههای بهبودیافته الگوریتمهای قدیمیتر هستند. گوگل، الگوریتم گورخر خود را با هدف نظارت بر امنیت سایتهای فروشگاهی در ژانویه 2012 معرفی کرد. بر اساس این الگوریتم seo کلیه سایتهای فروشگاهی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی، اطلاعات تماس، سیاست بازگرداندن کالا به مشتری، محتوای مناسب برای کالا، سیاست قیمت گذاری مناسب و سایر مواردی باشند که بر اعتماد کاربران تاثیر میگذارد. گورخر یک الگوریتم ضد اسپم است و فروشگاههای اینترنتی که سیاست درستی برای فروش کالا ندارند از طرف این الگوریتم جریمه میشوند.
گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را برای سرچ صوتی (voice-search) پایهگذاری کرد و حالا هرچه زمان میگذرد و دستگاهها بیشتر به تایپ صوتی مجهز میشوند اهمیت بیشتری مییابد. بر همین اساس، مرغ مگس خوار به کل عبارت سرچ شده توجه میکند نه تکتک کلمات. چراکه ممکن است به دلایلی چون اشتباهات تایپی و… عبارتی سرچ شود که در واقع منظور کاربر نباشد. اما گوگل به کمک این الگوریتم میتواند نتایجی را ارائه دهد که با وجود اشتباه تایپی با آنچه در ذهن کاربر بوده تطابق داشته باشد. کاربران میتوانند از حالت هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل در کنار فیلترهای رایج ازجمله تصاویر و اخبار استفاده کنند.
موتور جستجو قادر است اطلاعات جدید را بسیار سریعتر از قبل جستجو کند و مطالب منتشر شده در اینترنت را زودتر در فهرست خود نمایش دهد. اکثرا فکر میکنند سندباکس، الگوریتمی است که سایت را مدتی جریمه میکند و از پیشرفت جلوگیری می کند؛ اما اصلا اینطور نیست! سندباکس با در اختیار گذاشتن این زمان به شما کمک میکند تا اسپمها و روشهای کلاه سیاه را از سایت خود حذف کنید و به صورت اخلاقی آن را بهبود ببخشید. با توجه به دوره ای که در سندباکس قرار دارید میتوانید برای بهبود وبسایت خود تلاش کنید. این الگوریتمها چه هستند، هر کدام چه اثری روی رتبهی گوگل میگذارد و چطور میتوانیم از آخرین آپدیت های گوگل باخبر شویم، موضوعاتی است که میخواهیم در این مطلب از بخش آموزش سئو بلاگ پارسپک در مورد آن توضیح دهیم. الگوریتم Medic یکی از بروزرسانیهای الگوریتم گوگل بود که تمامی سایتهای مربوط به پزشکی و سلامت را در هر زبانی، از نظر کیفیت و محتوا بررسی میکند.
در 7 مارس 2017، وب مسترها، صاحبان سایت و متخصصان بهینه سازی موتور جستجو، به وحشت افتادند؛ زیرا به نظر می رسید که برخی از سایت ها یک شبه دچار کاهش چشمگیر ترافیک و رتبه بندی شدند. گوگل برای کاهش جرائم و جلب مشتریان خود همواره در پی نو شدن و پیشگیری از مشکلات مختلف است. در پی ساخت تبلیغات بیش از حد، نقض قوانین، بک لینک و استفاده از محتوا های کم کیفیت مدیران برخی از سایت ها، الگوریتم FRED گوگل، اقدام به پاکسازی صفحات مختلف جست و جو از وجود این دسته از افراد کرد. جالب است بدانید که گوگل هم چنان از استخدام الگوریتم فِرد اظهار بی اطلاعی می کند؛ اما بسیاری از کارشناسان سئو یقین دارند که چنین الگوریتمی وجود دارد. باید بدانیم که الگوریتم فِرد گوگل به لینک دهی توجه زیادی می کند و برای تاثیر گذاری بر روی این الگوریتم، بهتر است صادقانه رفتار کنیم.
گوگل جمینای یک ابزار هوش مصنوعی قدرتمند است که میتواند در انجام وظایف مختلف از جمله پاسخ به سوالات، تولید محتوا، ترجمه و برنامهنویسی کمک کند. نسخه رایگان آن برای کارهای روزمره مناسب است، اما نسخه پیشرفته ویژگیهای بیشتری مانند توانایی پردازش کدهای پیچیدهتر و حفظ مکالمات طولانی را ارائه میدهد. با این حال، کاربران باید از محدودیتهای آن آگاه باشند و از ارسال اطلاعات حساس خودداری کنند. ممکن است بپرسید که آیا گوگل جمینای همان کاری را انجام میدهد که جستجوی گوگل انجام میدهد؟ پاسخ خیر است. تفاوت اصلی این است که در گوگل جمینای نیازی به باز کردن چندین صفحه و مقایسه اطلاعات ندارید. هوش مصنوعی گوگل جمینی پاسخهای خلاصه و مستقیم ارائه میدهد و شما میتوانید در ادامه سوالات تکمیلی بپرسید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید.
این الگوریتم در سالهای اخیر محتوا سایتها را بر اساس عوامل مختلفی دستهبندی و مرتبسازی میکند. همچنین اطلاعات زیادی را از طریق الگوریتمهای دیگر دریافت میکند که در رتبهبندی تأثیر دارند. الگوریتم تازگی محتوا یا همان Google freshness algorithm در ابتدا در سال 2009 به صورت یک الگوریتم جانبی در کنار بهروزرسانی Google Caffeine معرفی شد. این الگوریتم در واقع شروعکننده پیشرفتی بود که باعث شد در سال اخیرهای نتایج جستجوها بهینهتر و هدفمندتر شوند. در زمان انتشار این الگوریتم بیش از 35 درصد سایتها جایگاه خود را در نتایج گوگل از دست دادند. در این کتاب تلاش کردهایم تا مهمترین و سوال برانگیزترین الگوریتمهای گوگل و تاثیر آنها بر نتایج جستجو را در 9 فصل و 120 صفحه به شما معرفی کنیم.
محتوای با کیفیت، کاربردی و مرتبط با جستجوی کاربر، صرف نظر از اینکه توسط انسان یا هوش مصنوعی تولید شده باشد، در گوگل رتبه خوبی خواهد گرفت. بهطور کلی، تمرکز بر روی ارائه محتوای ارزشمند و باکیفیت و درک نیازهای کاربر، کمک میکند که سایتها با الگوریتم برت سازگارتر شوند و رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنند. تسلط به الگوریتمها و درک نحوه کارکرد آنها به مدیران سایتها و متخصصان سئو کمک میکند تا سایت خود را مطابق با استانداردهای گوگل بهینهسازی کنند و در نتیجه، رتبه بالاتری در نتایج جستجو بگیرند. به این ترتیب، برای موفقیت در سئو و جلب توجه بیشتر کاربران، درک و اجرای اصول این الگوریتمها ضروری است. آیا پنگوئن دوباره به وبسایت جریمه شده اعتماد میکند؟برای جلب اعتماد پنگوئن باید تمام لینکهای جعلی را حذف کنید، برای این کار میتوانید از گوگل وبمستر کمک بگیرید و سپس فایل لینکهای اسپم را در Disavow the links آپلود کنید.
صفحاتی که غیرقابل اعتماد هستند، صرف نظر از اینکه چقدر در آنها تجربه، تخصص یا اعتبار وجود دارد، قطعاً E-E-A-T پایینی دارند. در راستای دو فاکتور قبلی، اعتبار هم از نیازهای محتوایی است که در این حوزه تولید میشود. نویسنده معتبر، اطلاعات درست و کاربردی و استفاده کردن از منابع معتبر بهجای کپی مطالب، فاکتور اعتبار را در نگاه گوگل تعریف میکند. گوگل با این رویکرد که سایتهای حوزه سلامت، مالی و حقوقی حساسیت بالایی دارند و مستقیما با جان و مال افراد در ارتباط هستند، دستورالعملی را تحت عنوان E-A-T منتشر کرد. E-A-T در واقع مخفف سه کلمه Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است و به وضوح روی تخصص، اعتبار و اعتماد تاکید دارد. البته منظور ما از این الگوریتم، بهروزرسانی که در تاریخ هفتم مارس 2017 منتشر شده است.
از طرفی الگوریتم مدیک تأثیر مستقیمی بر کسبوکارهای آنلاین به ویژه در حوزه سلامت دارد. وبسایتهایی که در این حوزه فعالیت میکنند، باید مطابق با استاندارد های الگوریتم مدیک بهینهسازی شوند تا بتوانند در نتایج جستجو موفق باشند. الگوریتم کبوتر (Pigeon) که در سال 2014 معرفی شد، بهبود نتایج جستجوی محلی را هدف قرار داده است. الگوریتم کبوتر با ترکیب سیگنالهای محلی و الگوریتمهای سنتی جستجو، نتایج دقیقتری را بر اساس مکان کاربر ارائه میدهد و به سئو لوکال کمک زیادی میکند. اگر به دنبال کسب و کار، خدمات یا اطلاعات در منطقه خود هستید Pigeon به کمک شما میآید و اطلاعات دقیق و کامل را به شما ارائه میدهد. برای بهره مندی از الگوریتم کبوتر گوگل باید موقعیت مکانی وب سایت خود را به طور دقیق در گوگل مای بیزینس ثبت کنید.
تازگی محتوا با اولویت دادن به محتوای جدید و به روز، به ویژه در مورد موضوعات حساس به زمان، نتایج جستجو را بهبود بخشید. این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا در مورد موضوعاتی که به سرعت تغییر می کنند، مانند اخبار و رویدادهای جاری، نتایج جستجوی مرتبطتری را ارائه دهد. الگوریتم Caffeine «کافئین» از آپدیتهای مهم الگوریتمهای گوگل بود که در سال ۲۰۰۹ مطرح و چند ماه بعد در سال ۲۰۱۰ ارائه شد. این الگوریتم نوعی سیستم ایندکس کردن جدید برای صفحات و وبسایتهای مختلف ارائه میداد. خود الگوریتم پیج رنک نیز برای رتبهبندی به دادههایی که توسط سایر الگوریتمها تعیین میشود، توجه میکند.
به طور کلی، این بروزرسانی آنقدر گسترده نبود و در مقایسه با بروزرسانی های قبلی بررسی محصول، نوسان رتبه کمتری را شاهد بودیم. این بروزرسانی سیگنالهای جدیدی را به طبقهبندیکننده خود (classifier) اضافه کرد و همچنین بهروزرسانی محتوای مفید را در سطح جهانی برای همه زبانها اعمال کرد. فضای اینترنت بیشترین شباهت را به دنیای خیال انگیز فیلمها و کارتونها دارد. گاهی مانند جنگل تارزان پُر از موش کور، کبوتر و مرغ مگسخوار میشود، گاهی به سادگی برت در کارتون برت و ارنی و گاهی مانند جک اسپارو در دزدان دریایی کارائیب! برای باقی ماندن در این دنیای شگفت انگیز، به چیزی بیشتر از شانس نیاز دارید. با منتوریکس همراه باشید تا شما را سوار کَشتی خیال کنیم و به جهان گوگل ببریم.
این الگوریتم ابتدا با نام “فارمر” (Farmer) شناخته میشد، چون تمرکز اصلی آن بر حذف محتوای ضعیف و بهینهسازی صفحات با ارزش واقعی بود.الگوریتم پاندا برای شناسایی و کاهش رتبه محتوای تکراری، کمکیفیت و بیارزش طراحی شده است. این الگوریتم به سایتهایی که دارای محتوای اصلی، آموزنده و منحصربهفرد هستند، کمک میکند تا در نتایج جستجو بالاتر قرار گیرند. سایتهایی که محتوای تکراری یا بیارزش تولید میکنند، توسط پاندا جریمه شده و رتبه آنها در جستجوی گوگل کاهش مییابد. پاندا بهخصوص روی صفحاتی با چگالی تبلیغات بالا، محتوای کوتاه و بیکیفیت یا محتوای تکراری حساس است و آنها را جریمه میکند. الگوریتمهای گوگل مجموعهای از سیستمهای پیشرفته و قواعد دقیق هستند که به موتور جستجوی گوگل امکان میدهند مرتبطترین و باکیفیتترین نتایج را به کاربران ارائه دهد. این الگوریتمها با تحلیل عواملی مانند کلمات کلیدی، کیفیت و اصالت محتوا، تعداد و اعتبار بکلینکها، سرعت بارگذاری سایت، و تجربه کاربری، صفحات وب را رتبهبندی میکنند.
در گذشته یعنی همان زمانهایی که این الگوریتم تازه روی کار آمده بود، آنها را بر اساس تعداد لینک دنبال کننده از سایتهای دیگر ارزیابی میکردند که همین باعث میشد یک صفحه نسبت به وب سایت دیگر اعتبار بالاتری دریافت کند. در نتیجه صفحاتی که لینکهای بیشتر دریافت میکردند و ارتباطات بیشتر داشتند، قطعاً به ارزش بیشتری میرسیدند. چند سال بعد از اینکه این راهاندازی اتفاق افتاد، الگوریتمها از طریق گوگل ارتقا پیدا کردند و یک سری عوامل و فاکتورهای جدید برای ارزیابی به آنها اضافه شد. مثلاً در کنار موارد بالا اهمیت دنبال کردن یا عدم دنبال کردن، لینکهای داخلی، انکر تکستها و مواردی از این قبیل را هم در نظر گرفتند تا سطح کارایی و دقت به حداکثر برسد. مثلاً ارتباط وب، رتبهبندی صفحه و محتوای داخل صفحات همگی میتوانند همان الگوریتم مد نظر باشند.
هنگامی که پنگوئن راه اندازی شد، طبق برآوردهای خود گوگل؛ بیش از 3 درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داد. در بین سال های 2012 تا 2016، الگوریتم پنگوئن، چندین بار آپدیت و در سپتامبر 2016 بزرگترین تغییر رخ داد و پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد. بر اساس بررسیهای انجام شده بیش از 30 درصد جستوجوهای گوگل امروزه بر اساس الگوریتم تطبیق عصبی دستهبندی میشوند. گوگل اعلام کرده است که از سال 2018 استفاده این الگوریتم را به صورت آزمایشی آغاز کرده است. در اصل این الگوریتم سعی میکند که عبارات جستوجو شده را مفهوم صفحات مرتبط کند. در نتیجه محتوای ارائه شده در صفحات هرچه با مفهومتر و غنیتر باشد بهتر در نتایج نشان داده میشوند.
همچنین، با بهروزرسانیهای اخیر، این الگوریتم تاکید بیشتری بر لینکهای خارجی و داخلی به صورت طبیعی و با محتوای کاربردی دارد. الگوریتم های گوگل به طور مداوم در حال به روز رسانی و بهبود هستند تا اطمینان حاصل شود که نتایج جستجو بهترین و مرتبط ترین نتایج برای کاربران هستند. با استفاده از این الگوریتم ها، گوگل سعی می کند تا به کاربران خدمات بهتری ارائه کند و آنها را در پیدا کردن اطلاعات مورد نیازشان یاری کند. بسیاری از وب سایتها از روشهای نادرست برای بهینهسازی و آوردن کلمات کلیدی به صفحه اول گوگل استفاده میکنند، اما الگوریتمهای مختلف گوگل بهروزرسانی مداوم شده و مانع از این اقدامات غیراخلاقی میشوند. برای صفحات طراحی شده که میخواهند از تکنیک کلاه سیاه یا همان تکنیکهای اسپم و تقلبی استفاده کنند، گوگل خیلی راحت از طریق این الگوریتم آنها را شناسایی میکند.
همچنین، اگر کاربران از صفحهای راضی باشند، این صفحه رتبه بهتری پیدا میکند. در نهایت، رنک برین سیگنالهای تجربه کاربری را برای رتبهبندی بهتر در نظر میگیرد. الگوریتم رنک برین یک سیستم هوش مصنوعی است که در تاریخ 26 اکتبر 2015 توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم برای پردازش و تحلیل جستجوهای کاربران بهکار میرود و سومین عامل مهم رتبهبندی نتایج جستجو بعد از محتوا و بکلینکهاست. رنک برین از یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی استفاده میکند تا مفهوم دقیق جستجوها را درک کرده و بهترین نتایج مرتبط را برای کاربران ارائه دهد.
الگوریتم گورخر گوگل، که به آن الگوریتم Google Zebra Algorithm هم میگویند، بر روی امنیت و کیفیت فروشگاههای اینترنتی تمرکز دارد. هدف الگوریتم گورخر گوگل مبارزه با کلاهبرداری، تقلب و فریب کاربران در حین خرید آنلاین است.گورخر باید عواملی مانند امنیت وب سایت، اطلاعات تماس، سیاستهای بازگشت کالا، نظرات کاربران و سابقه فروشنده را بررسی کند. برای اینکه از جریمه گورخر در امان بمانید، باید یک فروشگاه اینترنتی امن و قابل اعتماد ایجاد کنید و اطلاعات تماس و سیاستهای بازگشت کالا را به طور شفاف بیان کنید. الگوریتم پنگوئن بر روی کیفیت لینک ورودی نظارت دارد و هدف آن مبارزه با لینک اسپم و تقلبی است. Google Penguin به شما کمک میکند با لینک سازی اصولی و بک لینک در نتایج اول جستجو باشید اما اگر از لینک غیرمرتبط و spam استفاده کنید جریمه خواهید شد.
هدف از تولید این الگوریتم توسط گوگل این است که به صورت دائم این الگوریتم جدیدترین و به روزترین مطالب را در اختیار کاربران قرار دهد. می توان گفت که الگوریتم Rankbrain نسخه تکامل یافته الگوریتم کبوتر می باشد، ضمن این که این الگوریتم به شدت با محتوای ضعیف و بی کیفیت، و طراحی ضعیف صفحات از نظر استاندارد های UX، UI برخورد می کند. این الگوریتم در سال 2009 منتشر شد، الگوریتم کافئین یک سیستم جدید در فهرست بندی وب است، این سیستم جدید به گوگل امکان داده است تا داده ها را به مراتب کارآمد تر کرده و آن ها را ذخیره کند. پس در نتیجه یک سئو کار و کسی که کار سئو و بهینه سازی یک صفحه وب را انجام می دهد باید به صورت کامل این الگوریتم ها را مطالعه کرده و در جریان جدیدترین آپدیت هایی که برروی این الگوریتم ها صورت می گیرد باشد. این دومین بهروزرسانی هسته اصلی گوگل در امسال بود و سه روز پس از اتمام بروزرسانی محتوای مفید شروع شد. به طور کلی این آپدیت نسبت به بروزرسانیهای قبلی، از جمله بروزرسانی هسته اصلی گوگل در ماه می امسال، از اهمیت کمتری برخوردار بود.
از 28 آوریل تا 3 مه سال 2010 ،Google برای حل و فصل مطالب بی کیفیت، الگوریتمی ایجاد کرد، اما متاسفانه با شکست روبه رو شد و الگوریتم ابداع شده بیشتر بر روی کلمات کلیدی طولانی فوکوس می کرد که چندان جذاب نبود. در واقع مخاطب گوگل نیاز دارد تا موتور جست و جو گر گوگل او را در انتخاب محصول یا رسیدن به اهدافش یاری کند. اهداف و علایق هر شخص با استفاده از تجربه، مشاوره و … به دست می آید، بنابراین مخاطبان از گوگل انتظار دارند، که همواره مطالبی را نشان دهد که علاوه بر جذابیت، آن ها را قانع کند. بله، برای مشاهده ویدئوی آشنایی با الگوریتم های گوگل، می توانید بر روی لینک مقاله کلیک کنید و اطلاعات بیشتری را کسب نمایید. شاید نتواند (یا نخواهد) اطلاعات کامل و جامعی از آنچه که معرفی کرده، بدهد اما حداقل خبر که می دهد.
الگوریتم های گوگل با جستجوی صفحات وب که شامل کلمات کلیدی مورد استفاده برای جستجو است، کار را برای شما انجام می دهد. در مرحله بعدی، یک رتبه را به هر صفحه و بر اساس چندین عامل، از جمله چند کلمه کلیدی در صفحه، اختصاص می دهد. صفحات رتبه بالا تر در صفحه نتایج موتور جستجوی (Google serp) ظاهر می شوند. این به این معنی است که بهترین پیوند های مربوط به جستجوی شما از نظر تئوری، اول لیست های Google قرار می گیرد. شما نیازی به دانستن آپدیت های جزئی الگوریتم های گوگل ندارید، چرا که این آپدیت ها فقط برای ایجاد نظم بیشتر بوده و معمولا به چشم هم نمی آیند.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/