سئو تصاویر ترفندهایی که عکسهای شما را در گوگل بالا میآورد!
سئو تصاویر : 10 نکته برای بهینه سازی تصاویر سایت وبلاگ تسمینو
یعنی عکسهایی که شما خودتان گرفته باشید یا از وبسایتهای معتبر خریداری کرده باشید. مثلا در سایت ما، تصاویر وبلاگ همگی باید عرض 800 پیکسل داشته باشند، تصاویر محصولات باید سایز 700 پیکسل داشته و… . با استفاده از گزارش تصاویر بدون alt در جت سئو میتوانید فهرست تصاویری که ویژگی alt ندارند را پیدا کنید. اگر تا به حال از جت سئو استفاده نکردهاید، همین الان قدرت جت سئو را امتحان کنید. هدف آژانس و آکادمی دی ام روم این است که با مشاوره و همراهی درست، بتوانید از تمام پتانسیلهای فضای دیجیتال برای رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. از سوی دیگر متخصصانی را آموزش دهیم که با نتایج ارزش آفرین و قابل تحسین، فضای قابل اعتمادتری در اکوسیستم دیجیتال ایران خلق کنند.
ولی اگر تصاویر وبسایت دیگری را کپی کنید و سایت مورد نظر شما را به گوگل گزارش کند ممکن محتوای شما به طور کلی از نتایج جستجو حذف شود. حتی دیده شده در کشور های پیشرفته با کپی کردن محتوا یا محصولی، هزینه های زیادی را برای پرداخت جریمه خود به دادگاه ارائه کردهاند. یکی از راه های افزایش جذابیت یک محتوا، کتاب و حتی تبلیغات که در مقاله تولید محتوای جذاب نیز به آن اشاره شد، تصویری سازی در ذهن مخاطب توسط متن است. در این حالت شما با ارائه دقیقِ اطلاعات، پیرامون موضوع مورد بحث، به صورت ناخودآگاه باعث ایجاد یک تصویر در ذهن مخاطب میشوید. SVG یک فرمت تصویری مبتنی بر XML است و به کدهای HTML شباهت دارد.
یعنی اگر از یک فایل سه خروجی با فرمتهای بالا بگیریم، حجم آنها متفاوت خواهد بود. این روال از انتخاب عکس شروع میشود و به استفاده از عکس ها در نقشه سایت ختم میشود. یکی از اولین صنایعی که میتواند از قابلیتهای این ابزار بهرهمند شود، صنعت تبلیغات است. این ابزار به طراحان تبلیغاتی امکان میدهد تا بهسرعت تصاویر و بنرهای تبلیغاتی جذاب بسازند. با استفاده از Whisk، میتوان تصاویر مختلف را با هم ترکیب کرد و با کمترین زمان و هزینه، اثری منحصربهفرد و جذاب ایجاد نمود که توجه مشتریان و مخاطبان را جلب کند.
دزد دریایی یکی از الگوریتم های گوگل است که هدف آن مبارزه با نقض قانون کپی رایت (Copyright) است و در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. در صورتیکه تعداد این گزارشها از یک وب سایت زیاد شود، تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته و دچار کاهش رتبه میشود. بارگذاری تنبل (lazy loading) در واقع یک روش سئوی محلی بسیار عالی است و به تکنیک انتظار برای بارگذاری تصاویر در یک وب سایت تا زمانی که نیاز باشد اشاره دارد. تصاویر تا زمانی که در صفحه کاربر نمایش داده نشوند، بارگذاری نمیشوند. هنگامیکه کاربر به قسمتی از صفحه که حاوی تصویر است پیمایش میکند، تصویر ظاهر میشود. نشانه گذاری شما کدی است که در وب سایت خود قرار میدهید تا به موتورهای جستجو کمک کند تا نتایج بهتری را به کاربران ارائه دهند.
ازاینرو، وبسایتهایی که سرعت بارگذاری پایینی دارند، با کاهش نرخ کلیک و افزایش نرخ پرش مواجه میشوند. این عوامل، سیگنالهای منفی را به موتورهای جستجو ارسال کرده و در نتیجه، رتبهبندی وبسایت را کاهش میدهند. برای کاهش حجم تصاویر، میتوانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. یکی از سادهترین راهها، استفاده از ابزارهای آنلاین فشردهسازی تصاویر است. این ابزارها معمولاً بهصورت رایگان در دسترس هستند و کار با آنها آسان است. نام فایل تصاویر باید با محتوای آنها مرتبط باشد و از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کند.
شما باید از تصاویری که بسیار مرتبط با موضوع مورد بحث و هماهنگ با جایگاه شما هستند استفاده کنید. به عنوان مثال اگر وبلاگ شما در مورد سفر به لاهیجان است باید از درج تصاویری از لاهیجان که در صدها وبلاگ دیگر نیز دیده میشوند خودداری کنید. اگر یک سایت حاوی دستورهای غذا دارید، اسکیما مارکآپ دستور غذا را به صفحات خود اضافه کنید. هنگامی که این کار را انجام دهید به احتمال زیاد تصویر شما میتواند به عنوان یک تصویر کوچک در کنار لینک صفحهی شما ظاهر شود. اگر از اسکیما مارکآپ برای تعریف تصویر به عنوان یک محصول استفاده کنید ممکن است گوگل تصویر را با نماد برچسب قیمت ( که اغلب «نشان» نامیده میشود) در بسته تصویر در SERP و یا Google Images نمایش دهد.
همانطور که میدانید سایتمپ، فایلی شامل نقشه محتوای سایت شما است و به موتورهای جستجو در مورد تمام صفحات سایت اطلاعاتی میدهد. اگر سایت شما تصاویر زیادی دارد، از یک نقشه سایت (Image Sitemap) استفاده کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تصاویر را بهتر ایندکس کنند. از عنوان تصویر استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد محتوا به کاربر ارائه دهید. اگرچه تأثیر مستقیمی بر سئو ندارد، اما میتواند تجربه کاربری را بهبود بخشد. این توضیحات به موتورهای جستجو کمک میکنند تا تصاویر شما را بهتر درک کنند و همچنین برای کاربران با مشکلات بینایی نیز مفید است.
عکسهایی که از وب سایتهایی چون Shutterstuck و Adobe stock و Freepik می گیرید خوب است و می توانید به راحتی و بدون افت کیفیت، تغییر سایز داده اما اینگونه تصاویر می توانند در سایتهای دیگر نیز وجود داشته باشند. یکی از راههای کاهش حجم تصویر فشردهسازی حجم آن است که تاثیر زیادی در بالا آمدن سایت شما دارد. شما این کار را میتوانید با نرمافزارهای رایج نظیر فتوشاپ هم انجام دهید. به طور کلی قبل از ذخیره عکس توجه کنید که هر فرمتی برای بعضی تصاویر مناسب است. اگر تصویر شما حالت photo دارد یعنی عکس طبیعی است یا اینکه پراکندگی رنگی آن زیاد است بهتر است که آن را با فرمت jpg ذخیره کنید. در صورتی که تعداد رنگهای تصویر شما کم است و در حدود ۵۰ تا ۲۵۵ رنگ است بهتر است که با فرمت gif یا png-8 ذخیره کنید، و در صورتی که پراکندگی رنگ کم است اما بیش از ۲۵۵ رنگ است با فرمت png-24 ذخیره کنید.
در ادامه 5 افزونه ضروری برای سئو داخلی تصویر را خواهید دید که در طول مطالعه خود شناسایی کردیم. آنها با افزونههای اصلی وردپرس و تمها مانند WooCommerce، Elementor، Divi، Smush یا Yoast سازگار هستند. توجه داشته باشید که استفاده بی رویه از تکنیکهای سئو تکنیکال و بی هرجومرجی نیز باعث کاهش رتبه سئو سایت شما ویا سئو منفی میشود. کش مرورگر، توانایی یک مرورگر وب برای ذخیره مستقیم فایلها بر روی رایانه شما و بارگیری آن فایلها در دفعه بعد برای بازدید از صفحه است. کش نیاز به دانلود مجدد منابع و دیتاهاها را از بین میبرد، و میتواند زمان بارگذاری صفحه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
این افزونه به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای بصری شما را درک کنند. در واقع، این افزونه از تشخیص چهره، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل تصاویر شما استفاده میکند. سپس از دادههای تولید شده برای پر کردن متون جایگزین و نام فایل شما استفاده میشود. اگر از AMP یا PWA استفاده میکنید، باید ابعاد تصویر خود را در کد منبع مشخص کنید. حتی اگر از هیچکدام از این ابزارها استفاده نمیکنید، هنوز هم بهترین روش، تعریف عرض و ارتفاع است. به علاوه، به مرورگرها اجازه میدهد تا قبل از بارگیری CSS، تصویر را اندازه بگیرند.
یعنی حتی اگر عکس به کاربر نمایش داده نشود، این متن باید به کاربر کمک کند تا محتوای عکس را در ذهنش تصور کند. متن جایگزین تصویر، توضیحی در مورد عکس است که در صورت لود نشدن عکس، نمایش داده میشود. متن جایگزین عکس همان چیزی است که صفحه خوانها (Screen Readers) برای کاربران میخوانند. آیا همین دو جمله به ما سر نخ نداد؟ متوجه شدیم اگر عکس بهصورت کامل لود نشود، متن جایگزین به کاربر نمایش داده میشود. در این مرحله از آموزش سئو به اصول و نکات سئو تصاویر میپردازیم.
در نتیجه، تلفیق تصاویر با کیفیت و متن جایگزین مفهومی و مختصر، بهعنوان یک استراتژی مؤثر در بهینهسازی موتور جستجو (SEO) محسوب میشود. بهینهسازی تصاویر میتواند به بهبود رتبهبندی صفحات وب در نتایج جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک منجر شود. از سوی دیگر، متن جایگزین که بهعنوان توصیف متنی تصویر در نظر گرفته میشود، به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای تصویری را درک کرده و آن را با سایر عناصر صفحه مرتبط سازند. برای این کار کافیست به google image وارد شده و عکس یا لینکی از عکس مورد نظر خود را در نوار جستجو قرار دهید. گوگل میتواند وب سایتهایی را پیدا کند که با سرچ شما مرتبط هستند و یا تصاویر آنها به تصویر مورد نظر نزدیکند. این برنامه میتواند موضوع عکس را نیز شناسایی کرده و وب سایتهای مرتبط با موضوع تصویر را نیز نمایش دهد.
تصاویر مرتبط و با کیفیتاستفاده از تصاویر مرتبط یک نکته مهم در بهبود تجربه کاربری است. تصویری که به محتوای صفحه مربوط نیست ، برای کاربر گیج کننده خواهد بود همچنین تصویر تار یا با کیفیت پایین جلوه ای بد و غیر حرفه ای به مطالب می دهد. برای هر تصویری که در سایت خود آپلود می کنید متن alt را قرار دهید. تگ alt این قابلیت را دارد که اگر عکس به خوبی بارگزاری نشد به جای تصویر مربوطه متن alt نمایش داده می شود تا کاربر هم درک کاملی از تصویر داشته باشد. از alt یا متن جایگزین به عنوان مهم ترین رکن سئو تصاویر یاد می شود و در مقالات فراوانی روی آن تاکیده شده! کاهش ابعاد با حفظ کیفیتاین بخش کمی پیچیده تر از سایر موارد ذکر شده است.
استفاده از تصاویر ناهمخوان با موبایل میتواند به شدت نرخ پرش سایت را بالا برده و رتبه شما را کاهش دهد. در عوض سئو عکس برای موبایل، میتواند ترافیک زیادی از طریق گوشیهای موبایل به سایت شما هدیه دهد. همانطور که در مورد متنهای سایت تاکید میشود محتوای اختصاصی برای سایت خود تهیه کرده و از کپی کردن به شدت پرهیز کنید، در مورد تصاویر هم باید این مسئله را رعایت کنید. استفاده از تصاویر کپی و تکراری بین سایتها کاری معمول است اما لازم است بدانید این کار تجربه کاربری سایت را پایین آورده و کمکی به افزایش رتبه سایت نمیکند. برای کم کردن حجم تصاویر میتوانید از نرمافزارهایی مثل فوتوشاپ یا tinypng استفاده کنید. علاوه بر این برخی افزونههای وردپرس مثل wp smush هم این کار را برای شما انجام میدهند.
در واقع این تصویر که تصویر شاخص نامیده می شود، کاملاً باید مرتبط با موضوع شما بوده و بتواند نشان دهنده موضوع اصلی مقاله باشد. همچنین این تصویر باید مرتبط با کلمه کلید باشد؛ چرا؟ دلیل آن این است که یک تصویر با متن مرتبط به همراه کلمه کلیدی همیشه رتبه بهتری می گیرد و با این کار می توانید به سئو مقالات خود کمک زیادی کنید. حجم بالای تصاویر یکی از دغدغههای اصلی مدیران وبسایتها است که به ویژه سایتهایی عکاسی کیفیت تصاویر برای آن ها بسیار مهم است. اگر حجم تصاویر صفحات سایت شما بیش از حد مجاز باشد باعث دیر لودن شدن سایتتان میشود که در نهایت باعث تجربه کاربری نامناسب برای برند شما است. چه عواملی را برای بهبود آن در نظر گرفته اید ؟ بهینه سازی تصاویر صرفا کاهش حجم آن نیست و فاکتور های مختلفی برای بهبود آن وجود دارد که اگر آن را رعایت نکنید گوگل درک و شناخت درستی از تصاویر شما نخواهد داشت.
با این حال، این داستان برای افراد خارج از کشور متفاوت خواهد بود. تصاویر برای رسیدن به کاربران خارج از کشور باید سفر طولانی داشته باشند! کش کردن (Cashing) صفحه فرآیندی است که به سرورها امکان میدهد تا سایت را با کارآیی بیشتر به مرورگرها تحویل دهد. سرور یک نسخه از صفحه سایت و تمام محتوای آن از جمله تصاویر را تولید میکند تا مجبور نشود هر بار که کسی درخواست دیدن آن را دارد، صفحه را دوباره ایجاد کند. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید شما در حال بررسی موضوع دیجیتال مارکتینگ هستید و برای آن که تیم خود را نمایش دهید، از تیم با کمک موبایل عکس می گیرید.
تنها کافی است به سایت رسمی این هوش مصنوعی بروید، تصاویر خود را در محیط نرمافزار بارگذاری کرده و از امکانات مختلف برای ویرایش و ترکیب آنها استفاده کنید. این ابزار به طور خودکار تصاویر را شناسایی کرده و تغییرات اعمال شده را بهصورت آنی نشان میدهد. این ابزار به شرکتها این امکان را میدهد که به طور مداوم طرحهای تبلیغاتی جدیدی برای کمپینهای خود تولید کنند و با سرعت بیشتری به بازار عرضه نمایند. برای مثال، طراحان میتوانند در کمترین زمان ممکن، طراحیهای خود را آزمایش کرده و بهترین گزینه را برای کمپینهای تبلیغاتی انتخاب کنند. میتوانید پوشههای تصویر خود را بکشید و رها کنید، ایجاد کنید، تغییر نام دهید، حذف کنید یا مرتب کنید. معمولا محتوای وب سایت شما ایندکس میشود و در نتایج جستجو بازگردانده میشود.
علاوه بر مشکلات قانونی و حقوقی، در یک مطالعه تحقیقاتی آمده است که یک شرکت فعال در حوزه سئو سعی داشت تأثیر تصاویر تکراری در رتبهبندی سایتها در گوگل را بررسی کند. نتیجه این تحقیق نشان میدهد انتشار تصاویر دستاول و منحصربهفرد کمک میکند رتبهبندی سایتها در نتایج جستجوی وب و جستجوی تصویری گوگل بهبود پیدا کنند. برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای نامگذاری و تگ alt تصاویر، باید به محتوای صفحهای که تصویر در آن قرار دارد توجه کنید. کلمات کلیدی باید مرتبط با محتوای صفحه باشند و از کلمات کلیدی اصلی و فرعی استفاده کنید. تصاویر نه تنها برای کاربران جذابتر و قابل درکتر هستند، بلکه میتوانند به بهبود کیفیت محتوا و افزایش تعامل کاربران با وبسایت کمک شایانی کنند.
ما انسانها موجوداتی به شدت بصری هستیم و هیچ چیزی مانند یک تصویر جذاب توجه ما را جلب نمیکند. حالا در این مقاله میخواهم شما را با سئو عکس در سئو از صفر تا صد آشنا کنم. در واقع طبق قانون حق نسخه برداری هزاره دیجیتال یا (DMCA)، در صورت نقض هرگونه مسئله کپی رایت، ممکن است برای شما اخطار صادر شود. اما در سایت های انگلیسی این موضوع به شدت مهم است و ممکن است برای کسب و کار شما مشکلاتی به وجود بیاید. فرمت GIF تصاویر متحرکی هستند که در رسانههای اجتماعی، تبلیغات بنری و دکمههای CTA استفاده میشوند. این نوع تصاویر هم حجم بالایی دارند و هم رنگ و کیفیت نامناسبی به عکس شما میدهند.
جالب است بدانید هر یک ثانیه تاخیر در بارگیری سایت، هفت درصد نرخ تبدیل آن را کاهش میدهد. همچنین وقتی سرعت باز شدن یک سایت از سه ثانیه بیشتر شود، حدود 40 درصد بازدیدکنندگان آن ریزش میکنند. مرورگرها در جایی که خود تصویر قابل ارائه نباشد، متن جایگزین آن تصویر را به نمایش میگذارد. و این بدان معناست که متن جایگزین شما باید توصیفی و حاوی کلمات کلیدی مرتبط با تصویر باشد. با انجام این کار زمینه ضروری لازم را برای موتورهای جستجو فراهم میکنید و تصاویر خود را با جستجوی کاربر تراز میکنید که این عمل میتواند ارتباط تصاویر و جستارها را در SERP و Google Images افزایش دهد.
توصیه میکنیم در این زمینه از یک توسعهدهنده وب کمک بگیرید و یا برای اطلاعات بیشتر در این زمینه از راهنمای تصاویر واکنشگرای گوگل استفاده کنید. با این حال همچنان باید نوع فایلهای تصویری خود را انتخاب و تصاویر خود را فشرده کنید. به عنوان مثال فرض کنید تصویر زیر را همراه با نام پیش فرض آن “IMG_785432.jpg” در صفحه خود قرار دادهاید. «کیک اسفنجی ویکتوریا» نمونهای از یک متن جایگزین ضعیف برای تصویر زیر میباشد. حالا برویم و نگاهی به نمونهای از متن جایگزین ضعیف و متن جایگزین خوب بیندازیم.
به این ترتیب شما نهتنها از کاربران جستجو وب بلکه از میان کاربرانی که از جستجوی تصاویر استفاده میکنند نیز میتوانید بازدیدکننده بگیرید و تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید. البته میتوانید جزئیات بیشتری را در مورد تصاویر سایتتان به گوگل بدهید. اضافه کردن نقشه سایت تصاویر و ثبت آدرس عکس ها در آن، اقدام دیگری است که میتوانید انجام دهید تا گوگل به تمام عکس های شما دسترسی پیدا کند. Whisk یکی از ابزارهای نوآورانه گوگل است که میتواند نحوه طراحی و خلق تصاویر دیجیتال را تغییر دهد. این ابزار با حذف نیاز به نوشتن توضیحات متنی و فراهمکردن یک رابط کاربری بصری، به طراحان و کاربران کمک میکند تا تصاویری خلاقانه و جذاب ایجاد کنند. رابط کاربری بصری و ساده Whisk به طور خاص به کسانی که به طراحی علاقهمند هستند، ولی هیچگونه تخصص یا تجربه قبلی در زمینه گرافیک ندارند، این امکان را میدهد که تصاویر جدید و منحصربهفرد خلق کنند.
یعنی تشخیص میدهد که فرد خوشحال است یا غمگین، عصبانی است یا شگفتزده. تازه، اگر لوگو یا متنی هم روی عکس وجود داشته باشد، گوگل آن را تشخیص میدهد و میتواند بخواند. تنها برای آن میزان از منابع سختافزاری که نیاز دارید هزینه میپردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینههای غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. در سال ۲۰۱۴، مت کاتز، رئیس سابق بخش کیفیت جستجو در گوگل، درباره متاداده تصویر صحبت کرد. متادیتای تصویر اطلاعات دقیقی است که در تصاویر جاسازی شده است و اطلاعات مربوط به تصویر، دوربین و غیره را نشان میدهد. از طرفی این نکته را در نظر داشته باشید که بک لینک PBN یکی از روشهای ایجاد بک لینک میباشد که در صورتی که به درستی ایجاد نشود به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته شده و شامل پنالتی گوگل میشود.
در واقع کاربران به تصاویر واقعی که در سایت های دیگر استفاده نشده باشد، علاقه بیشتری دارند. این کار باعث می شود تا شما تصاویری تهیه کنید که واقعاً به مقاله مرتبط هستند و این مسئله به تجربه کاربری و سئوی سایت شما کمک بسیار زیادی می کند. بنابراین هنگام انتخاب تصاویر باید سعی کنید حتماً از تصاویر هدفمند استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اضافه کردن تصاویر به سایت مپ باعث میشود شانس خزش و ایندکس تصاویر سایت توسط موتورهای جستجو بیشتر شود. در نتیجه همه انتظاری که از سئو تصویر داشتید، زودتر به ثمر مینشیند. میتوانید تصاویر را در سایت مپ اصلی سایت وارد کنید یا اینکه برای آن یک نقشه سایت جداگانه در نظر بگیرید.
در این بخش، میتوانید تعداد کلیکها، نمایشها، رتبه و میزان نرخ کلیک یا CTR (نسبت کلیک به نمایش) صفحات سایت خود را بر اساس نوع جستجو (Web ،Image و Video) در نتایج گوگل مشاهده کنید. برای تنظیم نتایج نمودار بخش performance را روی فیلتر «Image» تنظیم کنید تا اطلاعات نتایج جستجو در بخش تصاویر گوگل روی نمودار نمایش داده شود. گوگل در جدیدترین دستورالعمل نمایش فایلهای تصویری اعلام کرده است که دو عامل مسیر فایل (ساختار URL) و نام فایل، برای رتبهبندی تصاویر در نتایج جستجو بسیار اهمیت دارند. این کار باعث میشود که تصاویر شما در نتایج جستجو دیده شوند و رتبه بهتری داشته باشند. یکی از پرسشهای متداول در میان وبمسترها، ضرورت تغییر اندازه تصاویر پیش از قرار دادن آنها در وبسایت است.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/