آنچه پاپ می تواند در مورد کاشی نوشته به شما بیاموزد

و در زیر طاق آن ۴طاق نمای کوچک دیده میشود که به وسیله کاشی نوشتههای زیرین از راست به چپ بر بالای سه طاق نمای پائینی به ترتیب" لااله الالله","محمدرسول الله","۱۳۶۶هـ. ق" و "علی ولی الله" کار شدهاست. غیر از حاشیههای زینتی که در گلدستهها بکار رفته، پنج قسمت متمایز با توجه به نقوش به کاررفته در تزئینات منارهها دیده میشود؛ قسمت اول که بالاتر از ایوان اصلی قرار گرفته با واژه علی، قسمت دوم حدفاصل ارتفاعی ایوان اصلی و سقف شبستان با کلمات (الله، محمد، علی) و در سومین قسمت سوره اخلاص در سه سطر و قسمتهای چهارم و پنجم با نقوش زیبایی تزئین شدهاند. لیکن با ملاحظه گوشه و کنار شبستان و بررسی آن از بالای پشت بام و دیوارهها به خوبی ثابت میگردد که شبستان نامبرده ابتدا عبارت از ساختمان منفرد و مجزای طولانی بودهاست که سازنده آن را به سبک کاخ عهد ساسانیان که در سه فرسخی دزفول یعنی ایوان کرخه دیده میشود بنا نهادهاست. مسجد جامع دزفول از مساجد شبستانی قرون اولیه اسلام است که شبستان اصلی آن در ضلع جنوبی، غریب خانه و شبستان کوچکتری در ضلع شرقی آن ساخته شده و ضلع غربی و شمالی به صورت نماکاری قرینه ضلع مقابل خویش، اطراف حیاط دلباز و بزرگی به طول ۲۷ متر و ۶۰ سانتیمتر و به عرض ۲۶ متر قرار گرفتهاند.

محراب غریب خانه سوی خاوری و سوی جنوبی این بنا کوچه و طرف باختری آن خیابان امام خمینی شمالی است که با یک ردیف مغازه که در سال ۱۳۳۲ هـ. در ضلع شمالی در اصلی مسجد قرار گرفته که به واسطه یک میدان کوچک و کوچه ای کوتاه به خیابان امام خمینی متصل میشود. در مجاورت محراب منبری سنگی با ده پله قرار دارد که در دو طرف آن گلدستههای کوچک و سفید رنگی قامت افراشتهاند. دیوارهای مسجد بسیار قطور و شبستان آن ایستادگی خود را از ۲۰ ستون سنگی میگیرد که در وسط شبستان مسجد قرار داشته و جای شمعدان در آن تعبیه شدهاست. در زیرطاق اصلی کاربندی زیبایی با آجرهای نقاشی شده بکار رفته و در دو طرف ایوان دومناره قرار گرفته که از سطح حیاط تا بالا به وسیله کاشیهای رنگی (لاجوردی، فیروزه ای، مشکی وسفید) تزیین شدهاند. نوع سقفهای مسجد سنتی و تلفیقی از طاق، تویزها، کلمبوها و طاق گهوارهای است و سقف ایوان اصلی بنا با کاربندی و آجرهای رنگی جدا و ۴ تیپ متنوع دارد. سقف شبستانها و ایوانها و قسمتهای مختلف مسجد جامع دزفول هم از نظر نوع پوشش و هم از نظر نقش و نگاری که به وسیله آجر توأماً با پوشش کار شدهاست، از تنوع زیادی برخوردار است.

با توجه به هوای گرم تابستان دمای هوا در زیرزمینهای سنتی دزفول (شوادون) نسبت به سطح زمین اختلاف دمایی در حدود ۳۰درجه سانتیگراد دارد. در طرف شرقی حیاط مسجد، شبستان درازی به طول ۱۴متر و عرض ۶متر و ۵۰ سانتیمتر قرار دارد. فاصله بین دیوار شرقی و غربی در شبستان جنوبی ۳۰متر و۸۰سانتیمتر است و ضخامت دیوارهای مسجد معمولاً یک متر ونیم میباشد. نمای غربی صحن مسجد که قرینه نمای شرقی آن میباشد دارای ۵ طاق نما که ۴تای آنها به صورت دو به دو (قرینه) در اطراف طاق نمای وسط که دهنه بزرگتری دارد قرار گرفتهاند. و دلبستگی کلی به عراق داشتند که در آنجا ادب عربی رایج بود و آنها را بیشتر حامی و مشوق ادب عربی ساخته بود تا ادب فارسی نوین که در آن ایام در قسمت شرقی ایران نشو و نما مییافت. ارتفاع کلی گلدستهها از سطح حیاط به ترتیب، تا لبه نمایی شبستان ۶٫۵متر تا نمای ایوان بزرگ ۱۱متر و تا انتهای مناره ۱۵متر میباشد. رقبات مسجد جامع دزفول در اطراف مسجد و بازار قدیم و خیابانهای اطراف که محل تجاری و بازار شهر است پراکنده میباشد. در شهری که بر قدمگاه عرفاً، گنبد و بارگاه باشکوه میسازند، مردی با ارج چون آقامیر (تاآن جا که تاریخ نشان میدهد نخستین دانشمند دینی دزفول بوده) با صرف هزینه ای که از قرائت مطالب بالا مقدار آن بر خواننده گرامی روشن میشود خود و فرزندان را سرسپرده بارگاه ایزد یکتا میشناساند.

برای تهویه هوای شوادان مسجد دو روزنه وجود دارد که از ویژگیهای معماری دزفول در بناهای تاریخی و بافت قدیم دزفول میباشد که در دزفولی آنها را «دریزه» مینامند. ایوان مسجد که در وسط واقع شده، در دو طرف خود، گلدستههایی به ارتفاع ۱۵ متر دارد که شکوه معماری اسلامی و ایرانی آن را به رخ میکشد و با کاشی کاریهای زیبایی مزین شدهاست. یکی از قدیمیترین منابع مطالعاتی مربوط به موسیقی ایران رساله نیشابوری نوشته محمد بن محمود نیشابوری است که از اهمیت موسیقی در نیشابور قدیم حکایت دارد. در بالای طاق نمای بالایی زمان تعمیر و تجدید بنای قسمت غربی بنا و معمار آن بر کتیبه ای با کاشیهای الوان نوشته شدهاست. در بالای طاق نمای وسط اشکال هندسی زیبایی با کاشیهای الوان ترسیم شدهاست. و در تعمیر اخیر مسجد قسمتی از آن را مجزا کرده و جهت انبار از آن استفاده میشود. برخی اعتقاد دارند که صاحب این مزار از علمای حکمت الهی در دوران شاه اسماعیل یکم بوده و برخی دیگر او را همدوره با محمد خدابنده اولجایتو میدانند، عالمی که مسجد و مدرسهای در شهر تأسیس کرده است. ش ساخته شدهاند از مسجد فاصله گرفتهاست. در طرفین ایوان اصلی مسجد (ایوان جنوبی) دو گلدسته (مناره) کوتاه مشاهده میشود که احتمال میرود در زمان محمدعلی میرزا دولتشاه ساخته شده و با کاشی مزین شدهاند.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از کاشی ذغالی دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.